چند روز دیگه سالگرد رحلت امام خمینی رحمةالله هست.

توی جامعه ما معمول در همچین روزهایی در مورد سیره امام، گفتارشون و توصیه هاشون مطلب نوشته میشه، برنامه ساخته میشه، سخنرانی و بحث و گفتگو میشه

نمیدونم این کار درسته یا نه گاهی فکر می کنم درسته و از باب تذکره و گاهی فکر می کنم اشتباه هستش امام یا هر مورد مشابهی مختص به یک روز یا هفته یا دهه خاص نیستن بلکه باید کل ایام مد نظر باشه

خلاصه به پیرو روال جاری به مناسبت رحلتوش بعضی از توصیه های ایشون به طلاب و فضلا متذکر میشم ان شاء الله جزو عاملین باشیم.

 

توصیه های از امام خمینی(قدس سره)به طلاب و فضلا

 

* اگر عالمی مهذب باشد، اخلاق و آداب اسلامی را رعایت نماید، جامعه را مهذب و هدایت می‏کند. در بعضی از شهرستان‌هایی که تابستان‌ها به آن‌جا می‏رفتم، می‏دیدم اهالی آن بسیار مؤدب به آداب شرع بودند. نکته‏اش این بود که عالم صالح و پرهیزکاری داشتند. اگر عالم ورع و درستکاری در یک جامعه یا شهر و استانی زندگی کند، همان وجود او باعث تهذیب و هدایت مردم آن سامان می‏گردد، اگر چه لفظاً تبلیغ و ارشاد نکند. ما اشخاصی را دیده‏ایم که وجود آنان مایه‏ پند و عبرت بوده؛ صرف دیدن و نگاه به آنان باعث تنبه می‏شد.

(جهاد اکبر/16)

 

توصیه های از امام خمینی(قدس سره) به طلاب و فضلا

 

* شما که امروز در این حوزه‏ها تحصیل می‏کنید و می‏خواهید فردا رهبری و هدایت جامعه را به عهده بگیرید، خیال نکنید تنها وظیفه شما یاد گرفتن مشتی اصطلاحات می‏باشد، وظیفه‏های دیگری نیز دارید. شما باید در این حوزه‏ها خود را چنان بسازید و تربیت کنید که وقتی به یک شهر یا ده رفتید، بتوانید اهالی آن‌جا را هدایت کنید و مهذب نمایید. از شما توقع است که وقتی از مرکز فقه رفتید، خود مهذب و ساخته شده باشید، تا بتوانید مردم را بسازید و طبق آداب و دستورات اخلاقی اسلامی آنان را تربیت کنید، اما اگر خدای نخواسته در مرکز علم خود را اصلاح نکردید، معنویات کسب ننمودید، به هرجا که بروید العیاذباللّه، مردم را منحرف ساخته، به اسلام و روحانیت بدبین خواهید کرد.

(جهاد اکبر/13)

 

توصیه های از امام خمینی(قدس سره)به طلاب و فضلا

 

* اخلاق باید در همه‌جا و در همه دروس، مورد توجه قرار گیرد؛ و اعتقادم بر این است که باید هرکس حوزه درسی بزرگ یا کوچکی دارد، یکی دو دقیقه- مقدمتاً یا مؤخرتاً- درس اخلاق بگوید که طلاب با اخلاق اسلامی بار بیایند.

(صحیفه امام/‏20/191)

 

توصیه های از امام خمینی(قدس سره)به طلاب و فضلا

 

* اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی‏خورد. «العلم هو‌الحجاب‌الاکبر» هرچه انباشته‏تر بشود علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می‏کند. باید کوشش بشود در این حوزه‏های علمیه، چه حال و چه بعدها کوشش بشود که این‌ها را مهذَّب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال این‌ها، حوزه‏های اخلاقی، حوزه‏های تهذیب باشد، و حوزه‏های سلوک «الی‌الله‌تعالی». شما می‏دانید که مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمم زنجانی؛ یک ملای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد؛ وقتی معمم، ملا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه‌کس بیشتر است. در بعض روایات هست که در جهنم، بعضی‌ها- اهل جهنم- از تَعفُّن بعض روحانیین در عذاب هستند، و دنیا هم از تعفُّن بعضی از این‌ها در عذاب است.

(صحیفه امام/‏13/420)

 

توصیه های از امام خمینی(قدس سره)به طلاب و فضلا

 

 

منبع

موضوعات: دوس داشتنی, سبک زندگی, بیانات امام خمینی رحمة الله, اخلاق طلبگی  لینک ثابت