در این شرایط عجیب و غریب اقتصاد ی حواسمان به اطرافیانمان باشد مخصوصا همسایه ها
#حدیث پایین در مورد همسایه بخونید توصیه هایی که دارن و دقت کنین حدیث مطلق برای شرایط خاصی گفته نشده یعنی در همه حال باید رعایتش کنیم


✳️ پیامبر خدا (صلى‌الله‌علیه‌و‌آله‏) دربارهٔ حقوق همسایه چنین فرمودند:

? إنِ ‏اسْتَغاثَکَ أغَثْتَهُ و إنِ اسْتَقْرَضَکَ أقْرَضْتَهُ و إنِ افْتَقَر عُدْتَ علَیهِ و إنْ أصابَتْهُ مُصیبَةٌ عَزَّیْتَهُ و إنْ أصابَهُ خَیرٌ هَنّأتَهُ و إنْ مَرِضَ عُدْتَهُ و إنْ ماتَ اتَّبَعتَ جَنازَتَهُ و لاتَسْتَطِلْ علَیهِ بالبِناءِ فتَحْجُبَ عَنهُ الرِّیحَ إلّا بإذنِهِ و إذا اشْتَرَیتَ فاکهَةً فأهْدِ لَهُ فإنْ لَم تَفْعلْ فأدْخِلْها سِرّاً و لاتُخْرِجْ بها وُلْدَکَ تَغیظُ بها وُلْدَهُ ولاتُؤْذِهِ برِیحِ قِدْرِکَ إلّا أنْ تَغرِفَ لَهُ مِنها.

? مسکّن الفؤاد، ص 105.

? اگر از تو کمک خواست کمکش کنى، اگر از تو قرض خواست به او قرض دهى، اگر نیازمند شد نیازش را برطرف سازى، اگر مصیبتى دید او را دلدارى دهى، اگر خیر و خوبى به او رسید به وى تبریک گویى، اگر بیمار شد به ‏عیادتش روى، وقتى مُرد در تشییع جنازه‏اش شرکت کنى، خانه‏ات را بلندتر از خانهٔ او نسازى تا جریان هوا را بر او مانع نشوی ‏مگر آنکه خودش اجازه دهد. هرگاه میوه‏اى خریدى براى او هدیه بفرستى و اگر این‏کار را نکردى مخفیانه میوه را به خانه‏ات ببر و فرزندات را با میوه بیرون میاور تا بچه‌هایش آزرده نشوند و با بوى دیگت او را ناراحت نکن مگر آنکه مقدارى از آن غذا را براى او بفرستى.

✳️ #تلنگر
⭕️ @hamidhossaini

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, سبک زندگی, محمد مصطفی صلی الله علیه و آله, همسایه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...