دوست داشتنی های من







خرداد 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        




جستجو




محتواها


 << < خرداد 1395 > >>
ش ی د س چ پ ج
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        



موتور جستجوی امین


جستجو


روز دهم ...

امروز روز وفات مادر امت حضرت خدیجه سلام الله علیها هست. بانوی بزرگی که فراتر زمان خویش بود اندیشمند، بزرگوار، مومن

در جامعه عرب جاهلی انسانیست که دنبال حقیقت می گردند در جامعه ای که خانم ارزشی ندارد و تحقیر می شود و رشد می کند و جامعه را مجبور به پذیرش خود می کند. به درستی تجارت می کند، با اندیشمندان مشورت می کند، درستکار است، دنبال درستی  و صدقت می گردد و راستی و صداقت را در  رسول خدا صلوات الله می یابد و در کنار ایشان سختی ها را متحمل می شود طعن و زخم زبان کوتاه فکران در ایشان اثری ندارد، چنان عقیده محکمی دارد که تمام ثروت خود را فدای اسلام می کند.

شاید شنبده باشید می گویند ما مسلمانان، مسلمان خود را مدیون این بانوی بزرگواریم.

این روز خدمت همه دوستان خوبم تسلیت میگم امیدوارم بتونیم از سیره این بانوی بزرگ  درس بگیرم و در زندگیمون پیاده کنیم.

زیارتنامه حضرت خدیجه سلام الله علیها:

اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ،

اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ،

فَهَنِیئاً لَکِ بِما أَوْلاکِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْکِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.

 

 

اما دعای امروز:

دعای روز دهم رمضان

 

احادیث امروز در مورد حضرت خدیجه سلام الله علیها است

 

حضرت خدیجه سلام الله علیها

 

حضرت خدیجه سلام الله علیها

 

حضرت خدیجه سلام الله علیها

 

اما احکام:

سوال اول:

حکم تزریق سرم در حال روزه ماه رمضان چیست؟

پاسخ:

 

آیات عظام امام و خامنه ای:
بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق سرم خودداری کرد؛ خواه جنبه غذایی و تقویتی داشته باشد، یا جنبه دارویی و مانند آن. [1]
آیت الله بهجت:
تزریق سرم روزه را باطل می کند. [2]

 

آیات عظام: سیستانی و صافی: تزریق سرم روزه را باطل نمی کند؛ خواه جنبه غذایی و تقویتی داشته باشد، یا جنبه دارویی و مانند آن. [3]
آیت الله مکارم:
تمام انواع تزریقات برای روزه دار اشکال دارد. [4]
—————
منبع:
[1]. امام: استفتا؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 767.
[2]. بهجت: استفتا.
[3]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، قبل از م 999 و استفتا؛ صافی،‌جامع الاحکام، ج1، س 473.
[4]. مکارم، توضیح المسائل، م 1339 و استفتائات جدید، ج2، با استفاده از س 427.

 

سوال دوم:

حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟

آیت الله خامنه ای:
احتیاط واجب آن است که روزه‏دار از آمپول‌هاى مقوّى یا مغذّى و هر آمپولى که در رگ تزریق مى‌‏شود و نیز انواع سرم‌‏ها خوددارى کند، لکن آمپول‌هاى دارویى که در عضله تزریق مى‌‏شود و نیز آمپول‌هایى که براى بى‏حسّ کردن به کار مى‌‏رود، مانعى ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی:
تمام تزریقات دارویى و تقویتى و بى حسّى و واکسن هر گاه در عضله باشد براى روزه دار اشکال ندارد، ولى از تزریق در رگ مطلقاً پرهیز شود.

آیت الله سیستانی:
تزریق آمپول روزه را باطل نمى کند؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن.

آیت الله وحید خراسانی:
تزریق آمپولى که به جاى دوا به کار مى‏رود یا عضو را بى حس مى‏کند ، اشکال ندارد و همچنین آمپول که به جاى آب وغذا به کار مى‏رود نیز مانعى ندارد ولى احتیاط مستحب آن است که از استعمال آمپولى که به جاى آب و غذا به کار مى‏رود خوددارى کند.
➖➖➖➖➖➖
برگرفته از سایت مراجع عظام

 

 

سوال سوم:

خانمی از زمانی که عادت ماهیانه شده در پایان حیض به علت جهل موقع غسل نیت غسل جنابت می کرده است. حکم نماز و روزه های ایشان چیست؟
پاسخ:
مقام معظم رهبری: اعمال ایشان صحیح است ( ایشان می دانسته که پس از پایان پریود باید غسل کند . نیت آن غسل می کرده هر چند لفظ را اشتباه می گفته) پرسش تلفنی
آیت الله مکارم: اعمال ایشان صحیح است پرسش آنلاین از سایت.

 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, سبک زندگی, نمامتن, رمضان, احکام, ام المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها  لینک ثابت
[پنجشنبه 1395-03-27] [ 03:38:00 ب.ظ ]

روز هشتم ...

امروز روز هشتم

عدد هشت مثل خیلی  دلم منو میبره مشهد امام هشتم دلتنگشم زیاد خیلی خیلی زیاد پس اول یه سلامی به امام رضا علیه السلام  بدیم


اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري

الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.


 

خدایا رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا امام با تقوا و پاک و حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک،

رحمت بسیار و تمام با برکت و پیوسته و پیاپی و دنبال هم چنان بهترین رحمتی که بر یکی از اولیائت فرستادی.


اما دعای امروز


دعای روز هشتم

 

و حدیث


توصیه های برای رمضان

 

 

و مورد آخر احکام

شرایط صحت روزه (واجب و مستحب) زن مستحاضه چیست؟

♦️ آیات عظام امام خمینی(ره):
احتیاط واجب آن است که زن مستحاضه در تمام روزی که روزه است، به مقداری که می تواند از بیرون آمدن خون جلوگیری کند.
روزه زن مستحاضه ای که غسل بر او واجب می باشد، در صورتی صحیح است که در روز غسلهایی را که برای نمازهای روزش واجب است، انجام دهد. و نیز بنابر احتیاط واجب باید غسل نماز مغرب و عشای شبی که می خواهد فردای آن را روزه بگیرد بجا آورد. ولی اگر برای نماز مغرب و عشا غسل نکند و برای خواندن نماز شب پیش از اذان صبح غسل نماید و در روز هم غسلهایی را که برای نمازهای روزش واجب است بجا آورد، روزه او صحیح است.
اگر بعد از نماز عصر مستحاضه شود و تا غروب غسل نکند، روزه او صحیح است. توضیح المسائل امام سایت لیدر


♦️ آیت‌الله بهجت(ره):
اگر زنى که در حال استحاضه است غسلهاى خود را به تفصیلى که در احکام استحاضه گفته شد بجا آورد روزه او صحیح است ، و بى وجه نیست که صحت روزه او مشروط به انجام غسلى باشد که باید براى نماز صبح انجام دهد، ولى بنابر اظهر غسل نمازهاى مغرب و عشاى شب گذشته و شب آینده در صحیح بودن روزه او شرط نیست .
و بنابر احتیاط واجب مستحاضه متوسطه هم مثل کثیره انجام غسلى که بر او واجب است در صحیح بودن روزه اش شرط است ولى وضوى واجب بر مستحاضه قلیله ، شرط صحت روزه نیست . توضیح المسائل ایشان از سایت آوینی


♦️ آیت الله سیستانی(مد):
احتیاط مستحب آن است که زن مستحاضه در تمام روزی که روزه است، به مقداری که می‌تواند از بیرون آمدن خون جلوگیری کند.
بنا بر مشهور روزه زن مستحاضه کثیره، در صورتی صحیح است که غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‏خواهد فردای آن را روزه بگیرد بجا آورد، و نیز در روز غسل‌هایی را که برای نمازهای روز واجب است انجام دهد، ولی بعید نیست که در صحت روزه‌اش غسل شرط نباشد، همچنان که ـ بنا بر اقوی ـ در مستحاضه متوسطه شرط نیست.
اگر بعد از نماز عصر، مستحاضه شود و تا غروب غسل نکند، روزه‌اش بدون اشکال صحیح است. سایت ایشان


♦️ آیت‌الله‌ فاضل لنکرانی(ره):
احتیاط واجب آن است که زن مستحاضه در تمام روزى که روزه است به مقدارى که مى تواند از بیرون آمدن خون جلوگیرى کند.
روزه زن مستحاضه اى که غسل بر او واجب مى باشد در صورتى صحیح است که در روز غسلهایى را که براى نمازهاى روزش واجب است انجام دهد، و بنابر احتیاط غسل نماز مغرب و عشاى شبى که مى خواهد فرداى آن را روزه بگیرد را بجا آورد. سایت ایشان


♦️ آیت‌الله مکارم شیرازی(مد):
روزه زن مستحاضه قلیله مشروط به وضو نیست. روزه زن مستحاضه کثیره بنا بر احتیاط واجب مشروط به غسل روزانه است و بنابر احتیاط واجب غسل شب گذشته را نیز باید انجام دهد.
هرگاه زن روزه دار بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضه شود براى روزه آن روز غسلى ندارد. سایت ایشان

 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, سبک زندگی, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-03-25] [ 03:22:00 ب.ظ ]

بهتر عمل در ماه رمضان ...

امروز نتونستم مثل روزای قبل مطلب بذارم

فقط این حدیث زیبا رو توی تلگرام در کانال خبرگزاری حوزه دیدم

متن خبر:

بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟

 حضرت آیت الله جوادی آملی در ضمن حدیثی نورانی پیرامون بهترین عمل در ماه مبارک رمضان نوشته اند.

 

ماه ميهماني خداوند داراي اعمال و افعالي است كه زينت‌بخش اين ضيافت آسماني است از جمله تلاوت قرآن, صله رحم, اطعام ، افطاري دادن به ديگران و… اما آنچه در فرمايش راهنمايان ديني مي‌تواند پاسخگوي بهترين اين اعمال باشد به “#ورع_عن_محارم_الله” تعبير شده است.


الإمامُ علیٌّ علیه السلام : إنَّ رسولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله خَطَبَنا ذاتَ یَومٍ، فقالَ : أیُّها الناسُ ، إنّهُ قد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بالبَرَکَةِ و الرّحمَةِ و المَغفِرةِ ، شَهرٌ هُو عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ ، و أیّامُهُ أفضَلُ الأیّامِ ، و لَیالِیهِ أفضَلُ اللَّیالِی ، و ساعاتُهُ أفضَلُ الساعاتِ ، هُو شَهرٌ دُعِیتُمْ فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه ِ و جُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ِ ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ ، و نَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ ، و عَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ ، و دُعاؤکُم فیهِ مُستَجابٌ ···
فَقُمتُ فقلتُ : یا رسولَ اللّه ِ ، ما أفضَلُ الأعمالِ فی هذا الشَّهرِ؟ فقالَ: یا أبا الحسنِ، أفضَلُ الأعمالِ فی هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عن مَحارِمِ اللّه ِ عزّ و جلّ .

امام على علیه السلام : روزى رسول خدا صلى الله علیه و آله براى ما خطبه اى ایراد کرد و فرمود : اى مردم! همانا ماه خدا ، با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است . این ماه نزد خدا ، بهترین ماه است و روزهایش بهترین
روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعت هایش بهترین ساعتها . در این ماه شما به میهمانى خدا دعوت شده اید و در زمره بهره مندان از کرامت خداوند قرار گرفته اید . در این ماه نفَسهاى شما تسبیح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذیرفته و دعایتان مستجاب . .
من برخاستم و عرض کردم : اى رسول خدا! بهترین عمل در این ماه چیست؟ پیامبر فرمود : اى ابا الحسن! بهترین عمل در این ماه ، خویشتندارى از حرامهاى خداوند عزّ و جلّ است .
الأمالی للصدوق : 154/149 .

 

بهترین عمل در ماه رمضان


پی نوشت: در متن خب حدیث به صورت کامل نبود و فقط قسمتی از حدیث که در تصویر هست اومده بود.

موضوعات: حدیث, سبک زندگی, نمامتن, امام علی علیه السلام, رمضان  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-03-24] [ 08:52:00 ب.ظ ]

روز ششم ...

 

 

روز ششم رمضان روزی ابری و گرفته و البته خنک _الهی شکر_

کاش بارون بیاد چه حس خوبی داره دعا خوندن زیر بارون

وقتی قطره های بارون روی صورت و دست های خالیت می افتن

انگار رحمت خدا رو بهتر و بیشتر درک می کنی

حس می کنی 

همون جور که بارون رحمت خدا تن زمین تشنه رو نوازش می کنه، سیرابش می کنه

رحمت خدا هم روح تشنه ت رو از سر لطف نوازش می کنه، سیرابش می کنه

ان شاء الله که بارون می باره


آخ جون بارون بارید


اما دعای امروز همراه بارون

دعای روز ششم


حدیث


ماه توبه

و احکام

یکی از مشکلاتی که این روز ها در پاسخ گویی به احکام پیش میاد شاید برای شما پیش اومده باشه وقتی می پرسی مرج تقلیدتون کیه؟
در جواب می گن کرجع تقلید ندارم.
وقتی تاکید می کنی باید داشته بشی سوالاتی می پرسن بعضی از چگونگی انتخاب مرجع، بعضی از فلسفه تقلید می گن چرا باید تقلید کنیم؟
بعضی نگران اعمال گذشتشون میشن و می پرسن باید همه رو قضا کنم؟
چون قصد پاسخ به احکامه

راه انتخاب مرجع:
نظر همه مراجع: مجتهد اعلم را از سه راه مى‏توان شناخت: 1. خودش یقین کند؛ مثل آنکه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد اعلم را بشناسد. 2. دو نفر عالم عادل - که مى‏توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند - اعلمیت او را تصدیق کنند (به شرط آنکه با گفته دو عالم عادل دیگر، تعارض پیدا نکند). 3. از گفته عده‏اى از اهل علم - که مى‏توانند اعلم را تشخیص دهند - یقین یا اطمینان پیدا شود.آیت‏الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 25؛ توضیح‏المسائل مراجع، م 3؛ آیت‏الله نورى، توضیح‏المسائل، م 3 و آیت‏الله وحید، توضیح‏المسائل، م 3.
تبصره 1. آیات عظام سیستانى، تبریزى و وحید: اگر یک نفر عالم خبره و مورد اطمینان هم تصدیق کند، کافى است. تبصره 2. آیت‏اللّه بهجت: اگر شخص از هر راهى که اطمینان به اعلمیت کسى پیدا کند، کافى است.

حکم اعمال بدون تقلید:
آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏اى، فاضل و نورى: این اعمال، در یکى از سه صورت صحیح است: 1. شخص بفهمد به وظیفه واقعى خود رفتار کرده است. 2. عمل او با فتواى مجتهدى که وظیفه‏اش تقلید از او بوده، مطابق باشد. 3. عمل او با فتواى مجتهدى که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد.توضیح المسائل مراجع، م 14؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1 س 28 و 33؛ نورى، توضیح المسائل، م 14؛ خامنه‏اى اجوبةالاستفتاءات، س 32 و 7.
آیات عظام تبریزى، صافى، مکارم و وحید: عمل او در صورتى صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعى خود رفتار کرده و یا با فتواى مجتهدى که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد.توضیح المسائل مراجع، م 14؛ وحید، توضیح المسائل، م 14؛ تبریزى، استفتائات، س 66.
آیت الله سیستانى: در یکى از سه صورت صحیح است: 1. بفهمد به وظیفه واقعى خود رفتار کرده است. 2. عمل او با فتواى مجتهدى که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد. 3. جاهل قاصر بوده و نقص عملش به ارکان و مانند آن باز نگردد.توضیح المسائل، م 12.

منبع

 

 

موضوعات: حدیث, سبک زندگی, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-03-23] [ 02:26:00 ب.ظ ]

روز پنجم ...

کی میگه جمعه روز تعطیله

آدم بیشتر ازروزای دیگه خسته میشه

طول هفته هر چی کار پیش اومده به خاطر نبود فرصت موکول شدن جمعه

جمعه و مثلا روز استراحت میشه روز  کارها ماندۀ هفته گذشته یاد خوابگاه افتادم خوابگاه گاهی جمعه ها ناهار «آنچه در هفته گذشته» داشتیم یعنی غذا هایی که در طول هفته در یخچال مونده بودن

خلاصه اینکه دیروز این ورا نیومدم نبود فرصت بود.

اما دعا

دعای روز پنجم رمضان

 

و حدیث


پاداش روزه

 

 

 

سوال اول

آیا جایز است تا پایان اذان صبح به خوردن سحری ادامه داد؟

جواب

مقام معظم رهبری: مقتضی است که مؤمنین محترم «اَیَّدَهُمُ اللهُ تَعَالی» جهت رعایت احتیاط در امساک روزه، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه‌ها برای روزه امساک نمایند.

هرگاه برای روزه‌دار اطمینان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده جایز است به صرف شروع اذان، افطار نماید و صبر کردن تا پایان اذان لازم نیست. منبع

آیت الله مکارم: باید بنابراحتیاط واجب کمی قبل از اذان صبح و کمی هم بعد از مغرب، از انجام این کارها خودداری کند تا یقین حاصل کند که تمام این مدت را روزه داشته است.  پرسش آنلاین از سایت

 

سوال دوم

با توجه به حساسیت‌های فصلی آیا فرو بردن خلط موجب بطلان روزه می‌شود؟

جواب

گر خلط به فضای دهان نیاید روزه باطل نیست، اما اگر وارد فضای دهان شود، نباید عمداً آن را فرو ببرد و در این صورت اگر خلط را فرو برد روزه‌اش باطل است. اما اگر خلط بی‌اختیار فرو برود روزه‌اش باطل نیست.

مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منبع

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, سبک زندگی, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[شنبه 1395-03-22] [ 03:18:00 ب.ظ ]

روز سوم ...

روز سومه

روز ها یکی یکی دارن میرن

فرصت ها چه زود میگذرن مثل ابر

تا حالا از ماه رمضان استفاده کردی یا میگی هنوز فرصت هس خیلی مونده

ان شاء الله که استفاده کرده باشیم

اما دعای امروز

دعای روز سوم رمضان


و حدیثی زیبا


ماه رمضان ماه خدا



و سوالات امروز


سوال اول:

تعریف اعراض از وطن چیست؟
یکی از سوالالی رایج این روزه ها رو خانم هایی که ازدواج کردن و به شهر دیگه ای رفتن دارن و اینکه به شهر که پدر و مادر ساکن هستن و وطنشان بوده برگردند نماز و روزه شان چه حکمی دارد؟
وقتی از این افراد سوال میشه اعراض اط وطن کردید یا نه با مفهوم اعراض آشنا نیستن، برای همین تعریف اعراض از نظر مراجع تا جایی که پیدا کردم میذارم.

جواب:
امام خمینی (ره) و مقام معضم رهبری و آیت الله فاضل: در توضیح اعراض از وطن می فرماید: مراد از اعراض، خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن براى سکونت است. (توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج‌1، ص 745 س 694 و نیز أجوبة الاستفتاءات (فارسی- خامنه اى)؛ ص: 143و 6)نیز جامع المسائل (فارسى - فاضل)؛ ج‌1، ص: 129)
آیت الله مکارم: عراض آن است که مثلاً زندگى ‏اش را از «یزد» به «قم» آورده و گاهى در حدود 5 روز یا 10 روز و امثال آن، رفت و آمد دارد یا مثلاً سالى یک ماه در شهرش مى ‏ماند ولى زمانى که از او مى‏ پرسند قصد دارى در این مکان زندگى مستمر داشته باشى مى‏ گوید: «نه قصد زندگى ندارم» ولى قطع رابطه هم نمى ‏کند، این اعراض است، اعراض از زندگى مستمر. منبع
مرحوم آیت الله تبریزی می نویسند: در تحقق اعراض، قصد لازم نیست، همین که شخص بداند دیگر براى سکونت به وطن سابق برنمى‌گردد - هر چند براى ماندن در مدتى از سال مثل یک ماه یا دو ماه در هر سال - اعراض محقق شده است. (استفتاءات جدید (تبریزى)، ج‌2، ص: 88‌ س397)
آیت الله بهجت: شرط تحقق اعراض این دانسته اند که دیگر قصد ندارد که بعدا هم برود و در آن جا بماند ودر عمل هم قطع علاقه از آن جا بکند. منبع
آیت الله سیستانی : اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید
البته برخی مراجع دو نوع دیگر از اعراض رابیان کردن
اعراض قهری: به این معنی که شاید فرد قصد اعراض ندارد اما شرایط به گونه ای است که امید بازگشت ندارد. به عبارت دیگر از بازگشت به وطن قطع امید کرده است. (در استفتائات ایت الله بهجت و آیت الله مکارم وجوذد دارد)
مورد دیگر اعراض عرفی: ر بعض موارد، به واسطه طول مدّت و غفلت از وطن اوّلى، بر حسب عرف، اعراض، صدق مى‌نماید. (مجمع المسائل(للگلبایگانی)؛ ج‌1، ص: 215)


سوال دوم:

آیا بر زن در دو سالی که شیر می دهد غیر از کفاره شیردهی، کفاره تأخیر نیز واجب است؟
جواب:
 آیت الله خامنه ای:
 نسبت به زن باردار اگر بر اثر روزه خوف ضرر بر جنین داشته باشد و خوف وی هم دارای منشأ عقلایی باشد افطار بر او واجب است
 و همچنین زنی که در دوران شیردهی است اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیر بر اثر روزه خوف ضرر بر طفل خود داشته باشد روزه را افطار کند
 و در هر دو صورت برای هر روزی باید یک مدّ طعام تقریباً 750 گرم گندم یا نان و مانند آن به فقیر بدهد و قضای روزه را هم بعداً بجا آورد.
 اگر قضای آن را یک سال تأخیر بیاندازد تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر روزعلاوه بر قضا همان مقدار غذا را به یک فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تاخیر بیاندازد کفاره تکرار نمى شود.

 ولی اگر اینگونه نباشد یعنی خوف ضرر نبوده و عمدا روزه نگرفته باشد علاوه بر قضا کفاره عمد هم دارد و تشخیص آن بر عهده مکلف می‌باشد.

آیت الله مکارم شیرازی :
 چنانچه روزه ماه رمضان و قضای آن تا سال بعد برای خودتان ضرر داشته روزه واجب نیست و قضا نیز ندارد فقط برای هر روز فقیری را اطعام می کنید.
 چنانچه روزه ماه رمضان برای خودتان ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد برای حمل یا فرزندتان ضرر داشته احتیاطا روزه را قضا می کنید و همان کفاره را می پردازید.
 چنانچه روزه ماه رمضان برای خودتان ضرر داشته و قضای آن بدون عذر ترک شده قضای آن را بجا می آورید و کفاره مذکور را می پردازید
 همچنین اگر روزه ماه رمضان برای حمل یا فرزند ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد برای خودتان و یا حمل و یا فرزندتان ضرر داشته است
 اما اگر روزه ماه رمضان برای حمل یا فرزند ضرر داشته و قضای آن تا سال بعد بدون عذر ترک شده قضای آن را بجا می آورید و برای هر روز دو فقیر را اطعام می کنید.

آیت الله سیستانی:
 زنى که زائیدن او نزدیک است و روزه براى خودش یا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نیست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز یک مُد طعام (750 گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقیر دهد .
 زنى که بچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد ، یا بى اجرت شیر دهد ، اگر روزه براى خودش یا بچه اى که شیر مى دهد ضرر دارد ، روزه بر او واجب نیست ، و باید براى هر روز یک مد طعام (750 گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقیر بدهد ، و روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید . ولى بنابر احتیاط واجب این حکم اختصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد ، و اما اگر راه دیگرى براى شیر دادن بچه باشد - مثلا این که چند زن در شیر دادن او شرکت کنند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد .

استفتاء از سایت مراجع عظام منبع

موضوعات: حدیث, دعا, سبک زندگی, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[پنجشنبه 1395-03-20] [ 02:25:00 ب.ظ ]

روز دوم ...

 

امروز هم مثل دیروز اول دعا بعد حدیث و بعد سوالایی که امروز جواب دادم

دعای روز


دعای روز دوم رمضان


حدیث


قرائت قرآن در ماه رمضان


و اما سوالات

سوال اول:
استفاده از اسپری برای بیماران آسمی چه حکمی دارد؟
جواب:
استفاده از اسپری که براى تنگى نفس استعمال می شود، اگر دارو را فقط وارد ریه نماید روزه را باطل نمی کند. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 893)
هرگاه روزهدار مبتلا به تنگی نفس شدید، مادهیی را بهکار ببرد که از هوای فشرده همراه با دارویی هر چند به صورت گاز یا پودر تشکیل شده و وارد حلق میشود، روزه اشکال ندارد. (برگرفته از جلد اول رساله آموزشی مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ص 13)
اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى ‏شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى ‏کند. سایت آیت الله سیستانی
با توجه به این که اسپری هایی که برای افراد مبتلا به آسم استفاده می شود معمولا گاز رقیقی است، روزه را باطل نمی کند. استفتاء آنلاین سایت آیت الله مکارم

سوال دوم:
شخصی وطن تبریز هست و شغل زنبور داری برای کار به شهر دیگه ای امده وقصد اقامت ده روز کرده اما محل کارشان 20 کیلومتر خارج از شهر است هر روز صبح به محل کارشان رفته و قبل از غروب بر می گردد وضعیت روزه ایشان چگونه خواهد بود؟

جواب:
قصد اقامت ده روز، در دو محل:
1- فاصله دو محل، 3 الی 4 کیلومتر باشد: نماز و روزه در هر دو محل، تمام است.
2- فاصله دومحل، بین 4 تا کمتر از 21.5 کیلومتر است:
الف) اگر روزی یکی دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است، حتی اگر از ابتدا، این گونه قصد کند.
ب) اگر بیشتر از یکی دو ساعت برود: چنانچه از ابتدا چنین تصمیمی داشته، نماز شکسته است و روزه نیز نمی تواند بگیرد ولی اگر از ابتدا چنین تصمیمی نداشت و بعد از گذشتن ده روز یا بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی قصد کرد به این فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد، نماز و روزه تمام است.
3- فاصله بیشتر از 21.5 کیلومتر است: قصد ده روز به هم می خورد.
استفتاء آنلاین از سایت آیت الله مکارم

سوال سوم:

شخصی برای اقامت به شهری می روند و شش سال است در آنجا ساکن هستند و می خواهند برای همیشه درآنجا بمانند. الان برای کار به یکی از روستا های اطراف آن شهر اعزام شده اند و فعلا در آن روستا ساکن هستند و هر روز برای تحصیل به شهر رفت و آمد می کنند و  رفت وبرگشت ایشان بیش از مسافت شرعی است.

حکم نماز و روزه ایشان چیست؟

بنا به فتوایی رهبری ایشان کثیر سفر هستند و نماز و روزه اشان کامل است.

اگر فاصله وطن فعلی شما تا محل کارتان کیلو متر یا بیشتر باشد و شما حداقل هفته ای یک بار یا هر ده روز یک بار به آنجا می روید به عنوان دائم السفر(کسی که شغل او در سفر است)، نمازتان کامل و روزه گرفتن شما صحیح است. منبع

در مورد وطن اتخاذی نظر مقام معضم رهبری :در وطن اتخاذی، بايد يا در ابتدا قصد زندگی دائم يا زندگی معتنابه (هفت، هشت سال) در آنجا داشته باشد، و يا مدت زيادی در آنجا بماند که عرفاً آنجا وطن او محسوب شود. منبع

 

 

 

موضوعات: احکام  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-03-19] [ 02:09:00 ب.ظ ]

روز اول و یک پیشنهاد ...

 

ماه رمضان دیگری رسید

ماه زیبا و پربرکت، ماهی که خیلی از آدما سعی می کنن روی مسائل دینی دقیق تر بشن و بهتر و کامل تر از ماه های دیگه انجامشون بدن

این ماه برای طلاب جزو ماه های پرکاره و فعالیت توش زیاده، تبلیغ، سخنرانی، پاسخگویی سوالات شرعی و گاهی هم اعتقادی و …

برا همین کوثر بلاگ هم پیشنهاد دادم دوستای طلبه سوالاتی که هر روز جواب میدن به تگ #احکام_رمضان یا #احکام_روزه_داری در کوثر بلاگ یا وبلاگاشون منتشر کنن

منم سعی می کنم همین کار بکنم البته همراه یک حدیث و دعای اون روز


دعای روز اول رمضان


اما حدیثی زیبا:


حدیث رمضان


و اما احکام:

سوال اول:

خانمی نیم ساعت قبل از اذان صبح غسل حیض کرده است بعد از اذان صبح متوجه لکه ای روی لباس خودش میشه نمیدونه قبل از اذان بوده یا بعد اذان
این خانم باید روزه بگیرد یا نه؟
استفتاء از دفتر مرجع 02164412018
غسل کند روزه این روز را بگیرد و احتیاطا بعد از رمضان قضای آن را به جا آورد.


سوال دوم:

اگر روزه دار بعداز خوردن سحری متوجه شود که بعد از اذان صبح سحری خورده، حکم روزه آن روز چیست؟

نظر امام خمینی و آیت الله خامنه ای: اگر کسی در سحرهای ماه رمضان بدون تحقیق از اذان صبح سحری بخورد و یا تحقیق کند. اما شک و تردید داشته باشد و یا بعد از تحقیق گمان داشته باشد که صبح شده و سحری بخورد و بعد معلوم شود که صبح بوده است، آن روز را روزه بگیرد و بعدا قضای آن روز را نیز روزه بگیرد. هم چنین اگر کسی بگوید صبح نشده و انسان بدون تحقیق به گفته او سحری بخورد و بعد معلوم شود صبح بوده است، باید روزه آن روز را قضا کند.
اما اگر بعد از تحقیق و اطمینان به اینکه هنوز صبح نشده، سحری بخورد و بعد معلوم شود که بعد از اذان صبح سحری خورده، روزه صحیح است و قضا لازم نیست. بلکه اگر بعد از تحقیق شک کند که صبح شده یا نه و سحری بخورد، قضا لازم نیست.
نظر آیات عظام مکارم، سیستانی، وحید خراسانی، و آیت الله صافی: اگر در ماه رمضان بدون آن که تحقیق کند صبح شده یا نه، کارى که روزه را باطل مى‏کند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده، همچنین اگر بعد از تحقیق شک یا گمان کند که صبح شده است؛ ولى اگر بعد از تحقیق یقین کند صبح نشده، و چیزى بخورد، بعد معلوم شود که صبح بوده، قضا واجب نیست.

منبع

#احکام_رمضان

#احکام_روزه_داری


 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, سبک زندگی, رمضان, احکام  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-03-18] [ 12:16:00 ب.ظ ]

بهترین خانم ها از دیدگاه مولی علی علیه السلام ...

 

 

یک حدیث جالب دیدم

خیلی خیلی جالب

 

بهترین خانم ها از دیدگاه مولی علی علیه السلام

 

امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود:

بهترین زنان شما پنج دسته ‏اند.

گفتند: آن پنج دسته کدامند؟

حضرت فرمود:

1. زنان ساده و بى‏ آلایش،

2. زنان دل رحم و خوش خو،

3. زنان هم دل و همراه،

4. زنى که چون شوهرش به خشم آید تا او را خشنود نسازد، خواب به چشمش نیاید

5. زنى که در نبود شوهرش از او دفاع کند؛

چنین زنى کارگزارى از کارگزاران خداوند است و کارگزار خدا هرگز خیانت نمى ‏ورزد.

 

قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: خَیْرُ نِسَائِکُمُ الْخَمْسُ

قِیلَ: یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ وَ مَا الْخَمْسُ

قَالَ:

الْهَیِّنَةُ اللَّیِّنَةُ الْمُؤَاتِیَةُ الَّتِی إِذَا غَضِبَ زَوْجُهَا لَمْ تَکْتَحِلْ بِغُمْضٍ حَتَّى یَرْضَى وَ إِذَا غَابَ عَنْهَا زَوْجُهَا حَفِظَتْهُ فِی غَیْبَتِهِ

فَتِلْکَ عَامِلٌ مِنْ عُمَّالِ اللَّهِ وَ عَامِلُ اللَّهِ لَا یَخِیبُ.

 

کافی، جلد5، 325

 

 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, سبک زندگی, نمامتن, امام علی علیه السلام, خانواده  لینک ثابت
[پنجشنبه 1395-03-13] [ 04:39:00 ب.ظ ]

توصیه های از امام خمینی(قدس سره)به طلاب و فضلا ...

 

چند روز دیگه سالگرد رحلت امام خمینی رحمةالله هست.

توی جامعه ما معمول در همچین روزهایی در مورد سیره امام، گفتارشون و توصیه هاشون مطلب نوشته میشه، برنامه ساخته میشه، سخنرانی و بحث و گفتگو میشه

نمیدونم این کار درسته یا نه گاهی فکر می کنم درسته و از باب تذکره و گاهی فکر می کنم اشتباه هستش امام یا هر مورد مشابهی مختص به یک روز یا هفته یا دهه خاص نیستن بلکه باید کل ایام مد نظر باشه

خلاصه به پیرو روال جاری به مناسبت رحلتوش بعضی از توصیه های ایشون به طلاب و فضلا متذکر میشم ان شاء الله جزو عاملین باشیم.

 

توصیه های از امام خمینی(قدس سره)به طلاب و فضلا

 

* اگر عالمی مهذب باشد، اخلاق و آداب اسلامی را رعایت نماید، جامعه را مهذب و هدایت می‏کند. در بعضی از شهرستان‌هایی که تابستان‌ها به آن‌جا می‏رفتم، می‏دیدم اهالی آن بسیار مؤدب به آداب شرع بودند. نکته‏اش این بود که عالم صالح و پرهیزکاری داشتند. اگر عالم ورع و درستکاری در یک جامعه یا شهر و استانی زندگی کند، همان وجود او باعث تهذیب و هدایت مردم آن سامان می‏گردد، اگر چه لفظاً تبلیغ و ارشاد نکند. ما اشخاصی را دیده‏ایم که وجود آنان مایه‏ پند و عبرت بوده؛ صرف دیدن و نگاه به آنان باعث تنبه می‏شد.

(جهاد اکبر/16)

 

توصیه های از امام خمینی(قدس سره) به طلاب و فضلا

 

* شما که امروز در این حوزه‏ها تحصیل می‏کنید و می‏خواهید فردا رهبری و هدایت جامعه را به عهده بگیرید، خیال نکنید تنها وظیفه شما یاد گرفتن مشتی اصطلاحات می‏باشد، وظیفه‏های دیگری نیز دارید. شما باید در این حوزه‏ها خود را چنان بسازید و تربیت کنید که وقتی به یک شهر یا ده رفتید، بتوانید اهالی آن‌جا را هدایت کنید و مهذب نمایید. از شما توقع است که وقتی از مرکز فقه رفتید، خود مهذب و ساخته شده باشید، تا بتوانید مردم را بسازید و طبق آداب و دستورات اخلاقی اسلامی آنان را تربیت کنید، اما اگر خدای نخواسته در مرکز علم خود را اصلاح نکردید، معنویات کسب ننمودید، به هرجا که بروید العیاذباللّه، مردم را منحرف ساخته، به اسلام و روحانیت بدبین خواهید کرد.

(جهاد اکبر/13)

 

توصیه های از امام خمینی(قدس سره)به طلاب و فضلا

 

* اخلاق باید در همه‌جا و در همه دروس، مورد توجه قرار گیرد؛ و اعتقادم بر این است که باید هرکس حوزه درسی بزرگ یا کوچکی دارد، یکی دو دقیقه- مقدمتاً یا مؤخرتاً- درس اخلاق بگوید که طلاب با اخلاق اسلامی بار بیایند.

(صحیفه امام/‏20/191)

 

توصیه های از امام خمینی(قدس سره)به طلاب و فضلا

 

* اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی‏خورد. «العلم هو‌الحجاب‌الاکبر» هرچه انباشته‏تر بشود علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می‏کند. باید کوشش بشود در این حوزه‏های علمیه، چه حال و چه بعدها کوشش بشود که این‌ها را مهذَّب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال این‌ها، حوزه‏های اخلاقی، حوزه‏های تهذیب باشد، و حوزه‏های سلوک «الی‌الله‌تعالی». شما می‏دانید که مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمم زنجانی؛ یک ملای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد؛ وقتی معمم، ملا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه‌کس بیشتر است. در بعض روایات هست که در جهنم، بعضی‌ها- اهل جهنم- از تَعفُّن بعض روحانیین در عذاب هستند، و دنیا هم از تعفُّن بعضی از این‌ها در عذاب است.

(صحیفه امام/‏13/420)

 

توصیه های از امام خمینی(قدس سره)به طلاب و فضلا

 

 

منبع

موضوعات: دوس داشتنی, سبک زندگی, بیانات امام خمینی رحمة الله, اخلاق طلبگی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-03-12] [ 01:00:00 ب.ظ ]

زشتی ها رو منتشر نکنیم. ...

اشاعه زشتی ها ممنوع

 

 

این حدیث خوندین

نظرتون راجع بهش چیه

محدوده اش کجاس

چیا رو بگیم مصداقشیم؟

نباید دیگران رو از وجود گناهان و زشتی ها آگاه کنیم؟

شاید بستگی به نیاتمون در موقع بیانشون داره با یه نیت مصداق حدیث باشیم با یه نیت دیگه نباشیم.

این روزا با وجود تلگرام و فضا های مجازی هر چیزی رو زود منتشر می کنیم نکنه مصداق حدیث بشیم.

اصلا قبح شکنی یعنی چی؟

چرا قبح شکنی ممنوعه

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, سبک زندگی, نمامتن, اهل بیت علیهم السلام, امام علی علیه السلام  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-03-10] [ 10:34:00 ق.ظ ]

کمپین #سلام_بر_اهلبیت ...

 

گروهی از فعالان فضای مجازی در تکریم شعائر دینی و برائت از حرمت‌شکنان کمپین #سلام_بر_اهلبیت را در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کردند.

 


کمپین #سلام-بر-اهلبیت

 

کمپین #سلام-بر-اهلبیت


کمپین #سلام-بر-اهلبیت


کمپین #سلام-بر-اهلبیت


کمپین #سلام-بر-اهلبیت


موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, اهل بیت علیهم السلام  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-03-09] [ 10:05:00 ق.ظ ]

دورهمی عصرونه خانوادگی (تولد) ...

 دورهمی خانوادگی تولد

 

همون طور که توی مطلب قبلی گفتم تولدم بود مدتی سعی می کنیم جشن تولد ها رو تبدیل به دور همی خانوادگی البته خیلی ساده و بدون تجمل برگزار کنیم.

چون مادربزرگ سختشه جایی بره سعی می کنیم همه دور همی هامون پیش مادربزرگ باشه مهمونی افطار یا تولد یا مهمونی های دیگه پیش مادربزرگ برگذار میشه فقط از فامیل هر کسی میزبان باشه مسئول تهیه بساط مهمونی میشه

 

دورهمی خانوادگی تولد

موضوعات: دوس داشتنی, سبک زندگی  لینک ثابت
[شنبه 1395-03-08] [ 01:51:00 ب.ظ ]

ﻣﻦ ﻫﻨﻮﺯ نمی دﺍﻧﻢ ﻫﺮﺳﺎﻝ ﮐﻪ می گذردﺭﺩ ﯾﮑﺴﺎﻝ ﺑﻪ ﻋﻤﺮ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﯾﺎ ﯾﮑﺴﺎﻝ ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﮐﻢ می شود ...

بعد مدت ها سلام

 

سال ها پیش این جمله رو دیدم

 

«ﻣﻦ ﻫﻨﻮﺯ نمیﺪﺍﻧﻢ ﻫﺮﺳﺎﻝ ﮐﻪ میﮕﺬﺭﺩ
ﯾﮑﺴﺎﻝ ﺑﻪ ﻋﻤﺮ ﺍﺿﺎﻓﻪ میﺸﻮﺩ ﯾﺎ ﯾﮑﺴﺎﻝ
ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﮐﻢ میﺸﻮﺩ»

 

بعد اون خیلی به این جمله فکر کردم من میگم هر دو طرف درسته

 

اما دوستی می گفت:

«درست اینه که هر سالی که میگذره یک سال از عمر آدم کم میشه یعنی هر سال که می گذره از محدوده زمانی که قرار توی این دنیا باشیم یک سال کم شده»

روز تولد هم یه جور نشانه است یه جور هشداره که می گه یک سال گذشت بنا به تعریف دوستم یعنی فرصت زندگی کردنت در این دنیا کمتر شد.

اما تا حالا فکر کردین چرا جشن تولد؟ جشن تولد از کجا اومده؟ توی جشن تولد چیو جشن میگیری؟

ایرانیان جشن تولد داشتن اینو میشه از کتاب تواریخ هردوت ج 1 ص 133 فهمید که نوشته:

«در میان همه روزهای سال، روزی که بیش از همه توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود، زادروز آنان است.» منبع

اما تا جایی که من نگاه کردم در اسلام برای ولادت نوزد ولیمه دادن توصیه شده نوعی تقسیم شادی از آمدن عضو جدید با دیگران اما اینکه هر سال جشن تولد گرفته بشه در منابع وجود نداره.

البته نهی از اینکه جشن تولد ندیدم در مورد حکم فقهیش گفتن اگه همراه حرامی نباشه اشکال نداره

شاید بشه گفت با جهت دادن بهش بشه نتایج مثبتی هم ازش گرفت

یادآوری نعمت بزرگی که خداوند بهمون داده و سپاس از خالق بی همتا برای این نعمت یا صله رحم یا دلیلی برای هدیه دادن و شاد کردن اطرافیان (به شرطی که به بحث تجمل و چشم و هم چشمی وارد نشیم) یا همون تذکر فرصت محدود عمر و تلاش برای بهتر شدن و از بین بردن نواقص یا …

 

خلاصه غرض از نوشتن این مطلب:

امروز تولدمه

 

پی نوشت1: فعلا عکس نمی ذارم ان شاء الله فردا

پی نوشت 2: در رابطه با جشن تولد می تونید به این مطلب هم سر بزنید: آیا گرفتن جشن تولد حرام است؟

 

 

موضوعات: دوس داشتنی, سبک زندگی, احکام, اخلاق, اجتماعی, فرهنگی  لینک ثابت
[پنجشنبه 1395-03-06] [ 02:54:00 ب.ظ ]