دوست داشتنی های من







تیر 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  




جستجو




محتواها


 << < تیر 1395 > >>
ش ی د س چ پ ج
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  



موتور جستجوی امین


جستجو


سر در گم ...

بعد ماه مبارک چند بار خواستم چیزی بنویسم ولی نمی دونم از چی بنویسم چه جوری

از اتفاقات روزمره یا مباحث علمی یا حدیث یا دلنوشته

واقعا نمی دونم

مطالب کپی دوس ندارم بذارم از طرفی هم حس نوشتن ندارم

جالب حتی سوژه عکس گرفتن هم نداشتم یه عکس بذارم اینجا

یاد یه عکسی افتادم روز قدس بعد راهپیمایی از یکی از در های بقعه شیخ شهاب الدین اهری گرفتم


موضوعات: دوس داشتنی, عکس, اهر  لینک ثابت
[شنبه 1395-04-26] [ 09:45:00 ق.ظ ]

روضه غربت ...

اسم یوم الهدم رو شنیدید؟ می دونید کیه؟

امروز هشتم شوال،

یوم الهدم،

سالروز تخریب جنة البقیع

سالروز تخریب بارگاه ملکوتی ائمه بقیع توسط وهابیت ملعون در سال  ۱۳۴۳ هـ ق مقارن با چهارشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۰۵ هست.

 

 

 

بقیع پیش از تخریب

 

بقیع پیش از تخریب

 

نام بقیع همیشه با یه غربت خاصی همراه هست غربتی به بلندای تاریخ شاید غربتش از روزی شروع شد که تیر های جهل و تعصب بر پیکر امام حسن علیه السلام نشست و تدفین امام در بقیع

نام بقیع، تصاویر بقیع و حتی خاطرات حجاج ار بقیع همیشه بوی غربت میده و یه روضه است یه روضه کامل

 

 

بقیع

 

 

 

بقیع

 

می دونستین بقیع دو بار تخریب شده؟

 


نخستین تخریب قبور ائمه بقیع

نخستین تخریب قبور مطهر ائمه‌ بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌‌ها توسط حکومت عثمانی روی‌ داد، پس از این واقعه‌ تاریخی - اسلامی با سرمایه‌گذاری مسلمانان شیعه و به‌ کار بردن امکانات ویژه‌ای، مراقد تخریب‌ شده به زیباترین شکل بازسازی‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی - سیاحتی مسلمانان تبدیل‌ شد.

دومین تخریب بقیع

دومین و در واقع دردناک‌ترین حادثه تاریخی - اسلامی معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ و پس از روی‌ کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط ‌می‌شود؛ سالی که وهابیون به فتوای شیخ عبدالله بلیهد، قاضی القضاة سعودی، به بهانه شرک و بدعت بودنِ زیارت قبور سران خود و برای اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهل‌بیت ‌پیامبر(ص) را مورد دومین هجوم وحشیانه‌ خود قراردادند و بقیع را به مقبره‌‌ای ویران‌ شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبدیل‌ کردند.

 

موضوعات: دوس داشتنی, جهان اسلام, اهل بیت علیهم السلام, عکس, بقیع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-04-23] [ 02:42:00 ب.ظ ]

عکس زیبا ...

نماز عید فطر

 

نماز عید فطر
پارک شیخ شهاب الدین اهری
کنار بقعه شیخ شهاب الدین اهری و تنها موزه عرفان کشور

 

موضوعات: دوس داشتنی, عکس, اهر  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-04-16] [ 08:02:00 ب.ظ ]

روز بیست و نهم ...

 

 

 

و امروز روز آخر و تا چند ساعت دیگه باید از این مهمانی پربرکت خارج بشیم

معمول موقع مهمون رفتن همه شادن و موقع برگشتن وقتی میزبان دوس داریم و پیشش بهمون خوش گذشته باشه دل کندو خدا حافظی کردن سخت و طولانی میشه و گاهی با گریه

الان هم از میخوایم دل از ضیافت الهی بکنیم و ازش جدا بشیم واقعا سخته

حتما دعای ودای با ماه رمضان امام سجاد علیه السلام خوندید (دعای 45 صحیفه سجادیه) یا دعای وداع با ماه رمضان مفاتیح الجنان از امام صادق علیه السلام

دیدید چه جوری خداحافظی می کنن



دعای وداع با رمضان

 


یه چیز دیگه، معمولا ماه رمضان بهتر از سایر ماه ها میشم، توبه می کنیم، خیلی از گناه ها رو ترک می کنیم ولی بعد ماه مبارک توبه می شکنیم و دوباره روز از نو روز از نو؛

بیاید امسال به خاطر شادی امام عصر عجل الله بیشتر از همیشه سعی کنیم تا اخلاق و رفتارمون بعد رمضان مثل اخلاق و رفتارمون در رمضان باشه

 

اما دعای امروز

 

دعای روز بیست و نهم رمضان

 


و احکام

❇️ شب و روزه عید فطر پول برای پرداخت زکات فطره نداشتن ❇️
➖➖➖
???? سوال :
اگر کسی شب و روز عید پول نداشته باشد ولی فقیر نباشد تکلیفش چیت؟

???? پاسخ :
✍آیت الله خامنه ای: اگر بتواند، قرض کند و بپردازد.

✍آیت الله مکارم شیرازی: اگر معادل پول فطریه را در جای دیگری دارید قرض کنید و فطریه را پرداخت کنید و بعدا از همان مبلغ معادل، قرض خود را ادا نمایید. در غیر اینصورت واجب نیست .

✍آیت الله سیستانی: مى تواند در ماه رمضان بپردازد ومى تواند قرض بگيرد.

✍آیت الله وحید: اگر معادل پول فطریه را در جای دیگری دارید قرض کنید و فطریه را پرداخت کنید و بعدا از همان مبلغ معادل، قرض خود را ادا نمایید. در غیر اینصورت واجب نیست.

✍آیت الله شبیری : در فرض سوال اگر حیثیتش خدشه دار نمی شود باید قرض کند یا برخی اموالش را بفروشد تا به وظیفه اش در مورد زکات فطره عمل کند.

✍آیت الله فاضل: اگر کسی پول ندارد می تواند برای هر نفر سه کیلو برنج بابت زکات فطره بدهد، لیکن اگر فقیر باشد و مخارج سال خود را به مقدار متعارف نداشته باشد و نتواند تامین کند، دادن زکات فطره بر او واجب نیست.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه

➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام


 

 

 

 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, سبک زندگی, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-04-15] [ 02:40:00 ب.ظ ]

روز بیست و هشتم ...

باور کردنی نیست فردا روز آخره روز وداع

اما یه سوال از این دید به رمضان  نگاه کردین که نعمت بزرگی هست و خدا منت گذاشته و بهمون اجازه داده وارد ماه مخصوصش بشیم و سر سفره ضیافتش بشینیم

فکر اینو کردین که چه جوری شکرش به جا بیاریم و بهترین راه شکر گذاری چیه؟



شکر کامل



و دعای امروز


دعای روز بیستم و هشتم رمضان



و احکام

سوال:

آيا جايز است پيش از ماه رمضان، فطره را به فقير داد؟

 

جواب:

آیت الله خامنه ای:

اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست، و احتياط واجب آن است كه در ماه رمضان هم فطره را ندهد، ولى اگر پيش از رمضان يا در ماه رمضان به فقير قرض بدهد و بعد از آن كه فطره بر او واجب شد طلب خود را بابت فطره حساب كند مانعى ندارد.

 آیت الله مکارم شیرازی:

زکات فطره را نمى توان قبل از ماه رمضان داد و اگر بدهد باید روز عید فطر اعاده کند، همچنین احتیاط واجب آن است که در ماه مبارک رمضان هم ندهد، ولى اگر پیش از ماه رمضان یا در ماه رمضان چیزى را به فقیر قرض دهد و بعد از آن که فطره بر او واجب شد طلب خود را به جاى فطره حساب کند مانعى ندارد.

 آیت الله وحید خراسانی:

اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست ، ولى بعد از داخل شدن ماه رمضان مى تواند بدهد ، و احتياط آن است كه در ماه رمضان هم ندهد، و مى تواند پيش از ماه رمضان به فقير قرض بدهد ، و بعد از آن كه فطره بر او واجب شد ، طلب خود را بابت فطره حساب كند.

 آیت الله سیستانی :

اگر فرد پیش از ماه رمضان، زکات فطره را بدهد صحیح نیست ولی بعد از فرا رسیدن ماه رمضان می‌تواند زکات فطره را بدهد هرچند احتیاط مستحب آن است كه در ماه رمضان هم فطریه را ندهد و پرداخت آن را تا شب عید فطر به تأخیر اندازد، ولی اگر فرد، پیش از ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آنكه فطریه بر او واجب شد، فقیر مذکور هنوز هم استحقاق دریافت زکات فطره را دارا باشد می‌تواند طلب خود را از فقیر بابت زکات فطره حساب كند

 استفتاء‌ از سایت مراجع عظام
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام

 




موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, سبک زندگی, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-04-14] [ 07:52:00 ب.ظ ]

روز بیست و هفتم ...

کم کم ماه مبارک آماده رفتن میشه و ما می مونیم شاید شادی از ماه خوبی که گذروندیم و شاید حسرت کارایی که می تونستیم انجام بدیم بهره بیشتری از این ماه پر برکت ببریم ولی انجام ندادیم. ان شاء الله از گروه اول باشیم.

این روز با همه شادیمون از اینکه مهمون خدا هستیم و همه دلتنگیمون از جمع شدن سفره ضیافت الهی گاهی حرف از خستگی میزنیم گاهی حرف از کم شدن  توان جسمی

شاید شما هم گفته باشین بعد این حرفا آدم احساس عذاب وجدان میکنه که چرا خسته شدم که چرا غر میزنم شاید هم بگیم از ضعف ایمانه یا دلایلی مشابه بیاریم اما امروز حدیث قشنگی از مولی امیر المومنین دیدم


خستگی شیرین


و دعای روز


دعای روز بیستم و هفتم رمضان


و احکام

سوال اول:

زکات فطره مهمان

کسی که در افطار شب عید فطر، میهمان دیگری باشد، فطریه‌اش به عهدۀ کیست؟خودش یا صاحب‌خانه؟ آیا فرقی می‌کند که قبل از اذان مغرب به میهمانی رفته باشد یا بعد از آن؟

جواب:

????آیت الله خامنه ای: فطره مهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شده و نان خور او حساب مى‌شود، بر او واجب است؛ و فطره مهمانى که بعد از غروب شب عید فطر وارد مى‌شود بر صاحبخانه واجب نیست، اگرچه پیش از غروب او را دعوت کرده باشد و در خانه او هم افطار کند.

⚠️نکته: با یک شب مهمان نان خور حساب نمی شود.

???? آیت الله مکارم شیرازی: میهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شده و نانخور او محسوب مى شود (یعنى تصمیم دارد مدّتى نزد او بماند) دادن زکات فطره او نیز واجب است، امّا اگر فقط براى شب عید دعوت شده فطره او بر میزبان واجب نیست و در صورتى که بدون رضایت صاحب خانه باشد نیز بنابر احتیاط واجب فطره او را بدهد، همچنین فطره کسى که انسان را مجبور کرده است که خرجى او را بپردازد.

???? آیت الله سیستانی : فطریه مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود، بر میزبان واجب است مثل مهمانی که قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امکانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛
اما به مهمانی که تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌کند و زکات فطره‌اش بر عهده میزبان نیست.
????فطریه مهمانی که بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر وارد بر میزبان می‌شود در صورتی که نان‌خور او محسوب نشود، بر میزبان واجب نیست و اگر نان‌خور او حساب شود (بنا بر احتیاط واجب) مراعات مقتضای احتیاط ترک نشود مانند این که یکی با اجازه دیگری فطریه را بدهد.

????آیت الله وحید خراسانی : چنانچه پیش از غروب آفتاب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شود و تا صبح نزد او بماند فطره او بر صاحب خانه واجب است و اگر تا صبح نزد او نماند بر او واجب نیست.

➖➖➖➖➖

استفتاء‌ از سایت مراجع عظام

http://telegram.me/ask_ahkam‌

 

سوال دوم


 هرگاه میزبان مقلد مرجعی باشد که فطریه مهمان را برعهده میزبان نمیداند و مهمان نیز مقلد مرجعی است که فطریه مهمان را برعهده میزبان میداند، تکلیف فطریه مهمان چیست؟
جواب:
♦آیت الله خامنه ای: هر فرد طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند.

♦ آیت الله مکارم شیرازی: اگر مرجع تقلید میزبان و مهمان متفاوت باشد به گونه ای که مرجع میزبان، فطریّه کسى که فقط شب عید را میهمان اوست بر عهده میزبان نمى داند، و میهمان مقلّد مرجعى باشد که فطریّه چنان شخصى را بر عهده میزبان مى داند، پرداخت فطریه بر عهده هیچ کدام نیست.

♦ آیت الله شبیری زنجانی: هیچکدام تکلیفی ندارند اگر چه احتیاط مستحب این است یکی از دیگری اجازه بگیرد و از طرف کسی که مکلف به ادا است بپردازد.

♦ آیت الله وحید: هر کدام میتواند بر طبق حجت شرعیه ای که دارد عمل کند (یعنی نپردازد)و مشکلی ندارد البته حجت شرعیه برای هر مکلفِ غیرِ مجتهد ،فتوایِ عالمترین مجتهد جامع الشرائط است.

♦ آیت الله سیستانی: هرکدام به فتوای مرجع خود عمل می کند.

♦ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر میزبان مقلّد مرجعی است که فطریه مهمان را برعهده میزبان میداند و مهمان مقلد مرجعی است که فطریه مهمان را برعهده میزبان نمیداند باید هم میزبان فطریه مهمان را بدهد و هم خود مهمان، لیکن مهمان می تواند از صاحب خانه اجازه بگیرد و به وکالت از طرف میزبان فطریه خود را بدهد.
➖➖➖➖
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه


http://telegram.me/ask_ahkam

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-04-13] [ 07:59:00 ب.ظ ]

روز بیست و ششم ...

 

و امروز رسیدیم به روز بیست وششم و ایستگاه به ایستگاه داریم به پایان رمضان می رسیم.

زمان چه زود میگذره انگار همین دیروز بود که منتظر رمضان بودیم، به پیشوازش می رفتی.

به قول قیصر امین پور چه زود دیر می شود

و حدیث:


وقت طلاست


و دعای روز

دعای روز بیست و ششم رمضان

 

پرسش اول:

اگر پرداخت فطریه را سال گذشته فراموش کردیم چه وظیفه ای داریم؟

پاسخ:

✅ آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که فعلا بدون قصد ادا و قضا قربة الی الله بدهید.

✅ آیت الله مکارم شیرازی: اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است فطره را ندهد و کنار هم نگذارد احتیاط مستحب آن است که بعداً به نیت «ما فی الذمه» یعنی بدون این‏که قصد ادا و قضا کند فطره را بدهد.

✅آیت الله وحید خراسانی: اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است ، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد ، بعد ـ بنابر احتیاط واجب ـ به نیّت آنچه شارع مقدّس از او خواسته فطره را بدهد.

✅آیت الله شبیری زنجانی: به احتیاط مستحب بدون نیّت ادا یا قضا، فطره را بدهد.

✅ آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب باید بدهید.

✅آیت الله فاضل لنکرانی: اگر سال گذشته فطریه را کنار گذاشته باشد و فراموش کرده باشد الآن بدهد و نیز اگر کنار نگذاشته باشد الآن باید فطریه سال گذشته را بدهد لیکن دراین صورت احتیاط واجب آن است که قصد ادا و قضا نکند بلکه به قصد مافی الذمه بدهد یعنی به این قصد که اگر در واقع به ذمه او ادا باشد به قصد ادا و اگر در واقع وقت آن قضا شده باشد به قصد قضا باشد

استفتاء از سایت مراجع عظام

کانال تلگرام انجمن گفتگوی دینی:

 

https://telegram.me/joinchat/AwCnQDvMfzPhJvWUHr0WUg

 

پرسش دوم:

اگر قوت غالب برنج باشد می توان حداقل میزان فطریه را پرداخت کرد؟
اصلا قوت غالب یعنی چی میشه توضیح بدین ایا شمالی ها مصداق این مسئله هستند ؟

 

پاسخ

✅ آیت الله خامنه ای: موکول به نظر عرف است و رعايت قوت غالب لازم نيست.

✅ آیت الله وحید خراسانی :كسى كه موقع غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل است و فقير و بنده كسى نيست ، به اين معنى كه ماه رمضان را ـ اگر چه به يك آن تا تحقّق غروب ـ با اين شرايط درك كند ، بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او هستند ، هر نفرى يك صاع ـ كه تقريباً سه كيلوگرم است ـ گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج و مانند اينها به مستحقّ بدهد ، و بنابر احتياط واجب غذاى معمول محلّش باشد ، و اگر پول يكى از اينها را هم بدهد كافيست ، و بنابر احتياط واجب كسى كه وقت غروب شب عيد فطر بى هوش است ، بايد فطره را بدهد.

✅ آیت الله مکارم شیرازی : در زکات فطره خوراک شخصى خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولى اهل شهر و یا محل ملاک است; بنابراین، کسى که همیشه برنج مى خورد مى تواند زکات فطره را از گندم بدهد.

✅ آیت الله سیستانی : كسى كه موقع غروب شب عيد فطر ، بالغ و عاقل است ، و بيهوش و فقير و برده نيست ، بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او هستند ، هر نفرى يك صاع كه گفته مى‏شود تقريباً سه كيلو است از غذاهاى معمول در شهرش مانند گندم يا جو يا خرما يا كشمش ، يا برنج يا ذرّت به مستحق بدهد ، و اگر بجاى آن پول هم بدهد ، كافى است ، و احتياط لازم آن است كه از غذاهائى كه در شهرش معمول نيست ندهد هر چند گندم يا جو ، يا خرما يا كشمش باشد .


کانال تخصصی فقه و احکام

https://telegram.me/ask_ahkam

 


پی نوشت: دیروز آخرین جمعه رمضان و روز قدس بود

واقعا دست مریزاد به روزه دارن عزیز که توی اون گرمای بی سابقه در خیلی از مناطق کشور اومده بودن و فریاد ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم سر دادند.

 

راهپیمایی روز قدس 95

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, فلسطین, سبک زندگی, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[شنبه 1395-04-12] [ 06:21:00 ب.ظ ]

خوش رو باشیم ...

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:

إنَّكُم لَن تَسَعُوا النّاسَ بأموالِكُم، فالْقُوهُم بِطَلاقةِ الوَجهِ وحُسْنِ البِشرِ.

شما هرگز نمى توانيد همه مردم را از اموال خود بهره مند سازيد، پس با آنان با گشاده رويى و خوشرويى تمام برخورد كنيد.

الكافي : 2 / 103 / 1

امروز نتونستم اینجا چیزی بنویسم

فقط حدیث میذارم

خوش رو باشیم

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, سبک زندگی, نمامتن, امام زمان عج الله  لینک ثابت
[پنجشنبه 1395-04-10] [ 11:34:00 ب.ظ ]

روز بیست و سوم ...

 

 

روز بیست و سوم

کم کم ماه مبارک داره به آخر میرسه

وقتی به آخر ماه مبارک می رسیم این سوال پیش میاد:

آیا تونستیم توبه کنیم و  آمرزیده شده از این ماه عبور کنیم یا جز گروه بدبختا هستیم و مصداق حدیث رسول صلی الله علیه و آله «همانا شقی کسی است که شقی از این ماه بیرون برود و گناهانش آمرزیده نشود» فضائل الاشهر الثلاثة  از تالیفات شیخ صدوق (ره)  ص 67

البته برا ناامیدی خیلی زوده و فرصت هنوز تموم نشده و چند روز پر ارزش داریم پس باید تلاش کرد

و اما حدیث امروز

 


اصرار بر دعا

 

و دعای روز

 

دعای روز بیستم و سه رمضان

 

و احکام

سوال اول:

کسی که مسافرت رفته و قرار است در محل اقامتش ده روز بماند اما در طی این ده روز بعضی روزهایش را قرار است به مناطق اطراف برود که کمتر از حد مسافت راه است حکم نماز ایشان در محل اقامت چیست؟

 

جواب:

♦ آیت الله خامنه ای: پس از قصد اقامت ده روز و خواندن يك نماز چهار ركعتى 4⃣ رفت و آمد تا كمتر از مسافت شرعى ( يعنى چهل و پنج كيلومتر، هرچند به صورت رفت و برگشت، آنهم اگر مسير رفت آن از 5 .22 کیلومتر كمتر نباشد) اشكال ندارد
 لكن اگر از ابتدا تصميم به رفت و آمد بيش از حدّ ترخّص باشد خروج تا كمتر از مسافت شرعى به ميزان 6 يا 7 ساعت در مجموع ده روز به قصد اقامت لطمه نمى‏زند.

♦ آیت الله مکارم :
1- فاصله دو محل، 3 الي 4 کيلومتر باشد: نماز و روزه در هر دو محل، تمام است.
2- فاصله دومحل، بين 4 تا کمتر از 21.5 کيلومتر است: الف) اگر روزي يکي دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است، حتي اگر از ابتدا، اين گونه قصد کند. ب) اگر بيشتر از يکي دو ساعت برود: چنانچه از ابتدا چنين تصميمي داشته، نماز شکسته است و روزه نيز نمي تواند بگيرد ولي اگر از ابتدا چنين تصميمي نداشت و بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتي قصد کرد به اين فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد، نماز و روزه تمام است.
3- فاصله بيشتر از 21.5 کيلومتر است:
قصد ده روز به هم می خورد.

♦ آیت الله سیستانی: اگر نیت این باشد که چند ساعت باشد نماز تمام است

♦ آیت الله وحید:‌ مسافرى كه مى خواهد ده روز در محلّى بماند ، اگر از اوّل قصد داشته باشد كه در بين ده روز به اطراف آن جا ـ كه به قدر حدّ ترخّص تا كمتر از چهار فرسخ دور باشد ـ برود ، در صورتى كه مدّت رفتوآمدش به اندازه اى باشد كه در نظر عرف با اقامت ده روز او در آن محلّ منافات نداشته باشد ـ مانند يك يا دو ساعت ـ بايد نماز را تمام بخواند ، و اگر مدّت بيشتر از اين باشد ، در صورتى كه تمام روز يا شب باشد نمازش شكسته است ، و در غير اين صورت بنابر احتياط واجب نماز را هم تمام و هم شكسته بخواند.

♦ آیت الله شبیری:‌ اگر محل اقامت را خوابگاهش قرار داده مانعی ندارد

♦ آیت الله فاضل: اگر مسافر قصد ماندن ده روز در یک شهر را داشته باشد چنانچه بخواهد در اطراف شهر به مقداری که به مسافت شرعی نرسد و کمتر از مسافت شرعی برود چنانچه تا شب به محل اقامتش برگردد نمازش تمام است و نمازهایی که کامل خوانده شده صحیح است.
————–
 استفتاء‌ از سایت مراجع عظام

کانال تخصصی فقه و احکام
 telegram.me/ask_ahkam

 

سوال دوم:

اگر فطریه را سال گذشته فراموش کردیم چه وظیفه ای دارید ؟

 

جواب:

♦ آیت الله خامنه ای: احتياط واجب آن است كه فعلا بدون قصد ادا و قضا قربة الی الله بدهید.

♦ آیت الله مکارم شیرازی: اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است فطره را ندهد و کنار هم نگذارد احتیاط مستحب آن است که بعداً به نیت «ما فی الذمه» یعنی بدون این‏که قصد ادا و قضا کند فطره را بدهد.

♦ آیت الله وحید خراسانی: اگر موقعى كه دادن زكات فطره واجب است ، فطره را ندهد و كنار هم نگذارد ، بعد ـ بنابر احتياط واجب ـ به نيّت آنچه شارع مقدّس از او خواسته فطره را بدهد.

♦ آیت الله شبیری زنجانی: به احتياط مستحب بدون نيّت ادا يا قضا، فطره را بدهد.

♦ آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب باید بدهید.

♦ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر سال گذشته فطریه را کنار گذاشته باشد و فراموش کرده باشد الآن بدهد و نیز اگر کنار نگذاشته باشد الآن باید فطریه سال گذشته را بدهد لیکن دراین صورت احتیاط واجب آن است که قصد ادا و قضا نکند بلکه به قصد مافی الذمه بدهد یعنی به این قصد که اگر در واقع به ذمه او ادا باشد به قصد ادا و اگر در واقع وقت آن قضا شده باشد به قصد قضا باشد

➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام

کانال تخصصی فقه و احکام
telegram.me/ask_ahkam

 

 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, سبک زندگی, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-04-09] [ 04:55:00 ب.ظ ]

پدر واقعی ما ...

  بی خوابی زده به سرم

برا همین یه سراغ بازی کامپیوتری رفتم بلکه ذهنم خسته شه ولی نشد برا همین تصمیم گرفتم مطالعه کنم

چون همه کتاب شب های بی قراری نخوندم و هر از گاهی یه تیتری که به دلم بشینه رو می خونم رفتم سراغ فهرست،

یه تیتر جذبم کرد «پدر واقعی ما» مطب چند خطی صفحه ۵۲ کتاب ولی قابل تامل و دلیلی برای فکر کردن

قبلا هم توی روایات دیده بودم پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، خودشون و امام علی علیه السلام رو به عنوان پدر امت معرفی کردن

 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:

«هر کس عاقّ والدینش شود، لعنت خدا بر او باد! بدانید که من و علی پدران این امّت هستیم. هر کس عاقّ ما شود، لعنت خدا بر او باد!»

محمّد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 16، ص 95، باب 6؛ عیون اخبار الرّضا علیه السلام، ج 2، ص 86.

روی این حساب ما آدما علاوه بر پدر بیولوژیک مون پدر معنوی هم داریم و بنابراین همون جور که پدر بیولوژیک می تونه بچه ش عاق کنه پدر معنوی هم می تونه

بنا به این روایت و روایتی که در کتاب شب های بی قراری از امام رضا علیه السلام که فرموده اند: «امام آن پدر مهربان و دلسوز تو است …» کافی ج ۱ ص ۱۹۸  اومده، پیامبر و ائمه علیهم سلام پدران معنوی ما هستند. امام عصر عج الله به عنوان امام زمان ما، پدر معنوی ما هم هست و وای به روزی که به خاطر اعمالمون توسط ایشون عاق بشیم.

در ادامه کتاب عاق رو توضیح داده:

 

«عقوق به معنای ایذا و اذیت و آزار دادن هست.»

 

اینجا سوال مهمی پیش میاد آیا کاری کردیم که پدر مهربان معنویمون اذیت شده باشن و از ما رنجیده خاطر شده باشن؟

اگه درست فکر کنیم خیلی ها مون مواردی رو در زندگی روز مره مون پیدا خواهیم کرد که مورد رضایتشون نیست و از مواردی هست که ما رو از اون نهی کردن.

جایی خوندم نامه اعمال ما رو در مواقع معینی به امام عرضه می کن.

با این بحث پدر معنوی یاد پدری می افتم که مثلا میره مدرسه بچه اش پرونده بچه رو میذارن جلوش و یکی یکی خرابکاریا و شیطنتا و خطاهای بچه ش رو می شمرن. چه حالی میشه اون پدر؟1

ولی باباها نسبت به بچه هاشون مهربونن، خیلی زود و با هر خطایی بچه شونو عاق نمی کنن. خدا اون روز نیاره! غالبا وقتی کارد به استخوان می رسه یا خطاها خیلی بزرگ میشن، حرف از عاق پیش میاد.

خود ائمه علیهم السلام امر فرمودند حتی اگه گنه کار هم بودیم ازشون رو برنگردونیم.

شاید این روایت شنیده باشین:

«جوان مسلمان و شیعه ای در زمان امام صادق علیه السلام شراب خورده بود و با همین وضعیت در کوچه ای راه می رفت. امام صادق علیه السلام را در کوچه دید خیلی خجالت کشید . خواست فرار کند و برگردد دید کوچه بن بست است. روی خود را به طرف دیوار کرد و سر خود را پایین انداخت. فکر کرد اگر این کار را بکند امام او را نمی بیند . امام صادق علیه السلام از کنار او رد شدند و دستی بر شانه ی او زده و گفتند اگر گناه هم کردید از ما روی بر نگردانید.»


در آیه ی 159 سوره ی آل عمران خدا به پیغمبر می فرماید: ای رسول ما این مردم نافرمانی کردند. یا حرف تو را بر روی زمین گذاشتند یا حرف من خدا را که هردوی آن نیز از یک جنس است. من واسطه می شوم که تو از آنها بگذری و آنها را ببخشی ، تو هم واسطه بشو من آنهارا می بخشم .» منبع

 

و سوال مهم تر آیا کاری کردیم که ممکن عاق شده باشیم؟

عاق والدین خیلی تاثیرات منفی توی زندگی مادی و معنوی فرد داره، مثل دور شدن از رحمت الهی و  مورد غضب خدا قرار گرفتن، محرومیت از بهشت، قبول نشدن نماز، عدم استجابت دعا و ذلیل شدن و کم شدن مال و …

 

حالا که نمی دوینم با اعمالمون باعث شدیم عاق بشیم یا نه و می دونیم احتمالش هم هس و از طرفی هم امید به مهربونی و دلسوزی پدر داریم مثل مواقعی که پدر یا مادر یا عزیزی از مون دلگیره روزهای خاص و مورد احترام انتخاب می کنیم و برای عذر خواهی می ریم تا به حرمت اون روز یا شب ببخشیده بشیم. الان هم یک شب خیلی مهم پیش رومونه، شب قدر شب بیست و سوم، رمضان شاید مناسب ترین زمان  باشه تا از پدر معنوی مون عذر خواهی کنیم و امیدوار باشیم به حرمت این شب بسیار مهم که تقدیرها رقم می خوره علاوه بر اینکه از خطاهامون بگذرن، بینما و حضرت حق واسطه بشن تا خدای متعال هم از ما بگذره و بهترین ها رو برای سال بعدمون مشخص کنه. ان شاء الله

 

 

 

 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, سبک زندگی, امام علی النقی علیه السلام, اهل بیت علیهم السلام, رمضان, کتاب, امام زمان عج الله, اخلاق, محمد مصطفی صلی الله علیه و آله  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-04-08] [ 04:28:00 ق.ظ ]

روز بیستم و یکم ...

امیدوارم شب قدر خوبی رو سپری کرده باشین

امروز حدیث زیبایی دیدم علاوه بر حدیث تصویری که هر روز میذاشتم می خوام اول اونو بذارم

حدیثی در مورد پاداش بیان فضایل مولا علی علیه السلام


پاداش بیان فضایل امام علی علیه السلام


از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرموده است:

خداوند برای برادرم علی بن ابیطالب (علیه‏السلام) فضیلت هایی قرار داده که کسی غیر از خداوند نمی تواند آنها را به شمارش آورد. پس هر کس فضیلتی ازفضایل او را که به آن اقرار داشته باشد ذکر کند خدا گناهان گذشته و آینده‏اش را می آمرزد هر چند با گناه جن و انس به محشر آید و هر کس فضیلتی ازفضایل علی (ع) را بنویسد تا وقتی که از آن نوشته اثری باقی بماند فرشتگان برای نویسنده طلب استغفار کنند. و هر که به فضیلتی ازفضایل او گوش دهد، خداوند گناهانی را که با گوش کردن مرتکب شده بیامرزد و هر که به نوشته ای نظر کند که فضایل علی (ع) نوشته باشد ، خدا گناهانی که با چشم انجام داده بیامرزد، سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
نگاه به علی بن ابیطالب (علیه‏السلام) عبادت ، یاد او عبادت است و ایمان بنده پذیرفته نیست جز به ولایت او و برائت از دشمنان او.( أمالی شیخ صدوق ص 290 - بحار الأنوار - العلامة المجلسی ج 38 ص 196)

…عن الجلودی ، عن الجوهری ، عن ابن عمارة ، عن أبیه ، عن الصادق ، عن آبائه ( علیهم السلام ) قال :
قال رسول الله ( صلی الله علیه وآله ) :
إن الله تعالی جعل لاخی علی بن أبی طالب ( علیه السلام ) فضائل لا یحصی عددها غیره ، فمن ذکر فضیلة من فضائله مقرا بها غفر الله له ما تقدم من ذنبه وما تأخر ولو وافی القیامة بذنوب الثقلین ، ومن کتب فضیلة من فضائل علی بن أبی طالب ( علیه السلام ) لم تزل الملائکة تستغفر له ما بقی لتلک الکتابة رسم ، ومن استمع إلی فضیلة من فضائله غفر الله له الذنوب التی اکتسبها بالاستماع ، ومن نظر إلی کتابة فی فضائله غفر الله له الذنوب التی اکتسبها بالنظر ، ثم قال رسول الله ( صلی الله علیه وآله ) : النظر إلی علی بن أبی طالب ( علیه السلام ) عبادة ، وذکره عبادة ، ولا یقبل إیمان عبد إلا بولایته والبراءة من أعدائه

 

اما دعای امروز

دعای روز بیستم و یک رمضان

 

و حدیث

 

شهادت امام علی علیه السلام

 

و احکام


 سوال :
خانمی که حیض است وارسی نمی کند و بعد از اذان صبح متوجه میشود که قبل از اذان صبح پاک شده تکلیفش چیه ؟ روزه صحیح است ؟ باطل است کفاره دارد ؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای: در فرض مذکور اگر غافل از پاک شدنش بوده، روزه اش صحیح است.

آیت الله مکارم شیرازی: زن حائض باید در اوقات نماز خود را وارسی کند. در مورد روزه نیز باید قبل از اذان صبح، وارسی کند. بنابراین اگر در بین روز بفهمد که قبل از اذان صبح، پاک بوده است: الف) اگر عمدا وارسی نکرده حکم بقاء بر حیض را دارد و روزه باطل است ولی کفاره ندارد ب) اگر سهوا وارسی نکرده، چنانچه تا قبل از اذان ظهرمبطلی انجام نداده باید نیت روزه کند و صحیح است و الا باید قضا کند و کفاره ندارد.

آیت الله سیستانی: روزه صحیح است.

آیت الله وحید: اگر میدانسته باید وارسی کند و کوتاهی کرده قضاء و کفاره بر او واجب است و بقیه ی روز باید امساک کند.

آیت الله شبیری : اگر شک دارد از ظاهر پاک شده یا خیر، روزه اش صحیح است و اگر از ظاهر پاک بوده و شک داشته از باطن هم پاک شده یا خیر باید وارسی می کرده و اگر در وارسی نکردن معذور نبوده روزه اش را باید قضا کند.

 آیت الله فاضل : در ماه رمضان اگر زن بعد از نماز صبح بفهمد که قبل از اذان از حیض پاک شده بعد از اذان صبح اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید حتما نیت روزه کند روزه اش صحیح است و کفاره ندارد .

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه

➖➖➖➖➖
کانال تخصصی فقه و احکام

telegram.me/ask_ahkam


سوال دوم :

من 60 تا روزه عمدی نگرفتم یعنی حالا باید 3600 تا گرسنه رو سیر کنم.میشه مبلغی رو که باید بدم یا مواد غذایی رو که باید بخرم رو بگید و اینکه به چه کسی باید بدم.کفاره ی دیگه ای هم هست به جز گرفتن همون 60تا روزه یا نه؟

جواب:

با فرض باطل کردن عمدی شصت روز روزه ، مطلب ابتدایی اینکه باید قضای این شصت روز روزه را بجا بیاورید و به عنوان کفاره باید یکی از این دو کار را انجام بدهید :

 

 یا باید برای هر افطار عمدی شصت روز روزه بگیرید ( که باید حداقل سی و یک روز آن پشت سر هم باشد ) و یا شصت فقیر را سیر کنید که می توانید به جای آن به هر کدام از آنان یک مد ( هفتصد و پنجاه گرم ) طعام ( غذای اصلی ؛ مانند : گندم ، آرد ، نان ، برنج و… ) به آنان بدهید .

 

 توجه بفرمایید:

 

1⃣- که کمک نقدی به فقرا ، کفاره محسوب نمی شود و باید آن مبلغ بابت تهیه طعام مصرف شود .اگر بخواهید پول یکی از اینها را بدهید، اولاً باید به نرخ روز حساب کنید و ثانیا به شخص فقیر بگویید که این پول را طعام بگیرد و اطمینان داشته باشید این کار را میکند.

 

2⃣- اگر می خواهید پول کفاره را پرداخت نمایید، یا باید به خود فقیر بدهید و او را وکیل کنید تا با آن پول نان یا گندم و … خریداری نماید، یا به دفاتر مراجع یا کسانی که اطمینان دارید بدهید و قید کنید که این کفاره است، تا آنها در همین راه مصرف نمایند.

 

3⃣- در صورتی که قصد سیر کردن سه هزار و ششصد فقیر را دارید ، می توانید ، انجام آن را به دفتر مرجع تقلیدتان بسپارید و هزینه سیر کردن فقرا را به آنا بسپارید

 

4⃣- وجوب کفاره برای باطل کردن روزه به دلیل بزرگ بودن این گناه می باشد که علاوه بر توبه ، باید کفاره نیز بپردازید

 

5⃣- اگر قضای روزه را تا رمضان سال بعدش انجام نداده اید، یک مد طعام (750 گرم گندم یا …) به عنوان کفاره تاخیر به فقیر پرداخت نمایید. دادن کفاره تاخیر یکبار برای همیشه است؛ یعنی در سالهای بعد اگر قضا را به تأخیر بیندازد، کفاره تأخیر تکرار نمی شود.

 

6⃣- ضمنا کفاره واجب است ولی فوری نیست. لذا هر موقع توانستید می توانید مطابق با ارزش همان زمان پرداخت کنید.

 

7⃣- برای گرفتن قضای روزه ها به تدریج عمل کنید؛ به گونه ای که تحمل آن برای شما سخت نباشد، و به سلامتتان هم ضرری نرسد. مثلا هفته ای یک روز؛ و یا در روزهایی که روزه در آن مستحب است، قضای روزه هایتان را آرام آرام بجا آورید.

 

➖➖➖➖

 

کانال تخصصی فقه و احکام

 

???? telegram.me/ask_ahkam


موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, نمامتن, امام علی علیه السلام, رمضان, احکام  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-04-07] [ 05:02:00 ب.ظ ]

روز بیستم ...

 

 

روز بیستم و احتمالا دارین آماده میشین برای شب قدر

امشب هر کجا بودین لطفا من رو هم دعا کنید

دعای امروز

 

دعای روز بیستم رمضان

 

و حدیث

قيل لابى عبد الله (عليه السلام):
كيف تكون ليلة القدر خيرا من الف شهر؟
قال:
العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر.

از امام صادق (عليه السلام) سوال شد:
چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود:
كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 256

 

شب قدر

 

احکام

سوال
دختری ازدواج کرده و همسر ایشان فقیر می باشد. آیا دختر باز واجب نفقه پدر محسوب می شود یا پدر دختر می تواند زکات فطره خود را به دخترش بدهد؟
جواب
مقام معظم رهبری: در صورتی که شوهر دختر فقیر است و خود دختر هم اموالی ندارد واجب النفقه پدر می باشد و پدر نمی توند به او زکات فطره بدهد.
آیت الله مکارم: در فرض سوال اگر دختر فقیر و نیازمند باشد همچنان واجب النفقه پدرش است؛ زکات فطره را به واجب النفقه (پدر، مادر، زن و فرزند) نمی توان داد.

استفتاء از سایت ه دو مرجع

 

 

 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-04-06] [ 06:44:00 ب.ظ ]

دعای عبرات ...

 

در کتاب شب های بی قراری در اواخر کتاب (صفحه 78) زیر عنوان «امام زمان علیه السلام بی تاب شده اند» دعایی آمده به نام دعای عبرات (اشک ها) با ترجمه ای بسیار زیبا که این دعا از سوی امام زمان عج الله توصیه شده برای مواقع گرفتاری

برام جالب بود تا حالا این دعا رو ندیده بودم برای همین مختصری در موردش جستجو کردم

یکی از یافته هام این بود:

علّامه حلّى ‏رحمه الله در آخر كتاب «منهاج الصلاح» در مورد دعاى عبرات گويد:

اين دعاى معروفى است كه از امام صادق ‏عليه السلام روايت شده است.

اين دعا از جانب سيّد بزرگوار رضى الدين محمّد بن محمّد آوى ‏رحمه الله حكايت‏ معروفى دارد كه به خطّ يكى از فضلاء در حاشيه همان كتاب نوشته شده است.

مولا سعيد فخر الدين محمّد فرزند شيخ بزرگوار جمال الدين از پدر، از جدّ فقيهش يوسف، از سيّد رضى مذكور نقل مى‏ كند، و مى‏ گويد:

سيّد رضى الدين در دست يكى از اميرهاى جرماغون مدّت زيادى اسير بود، وى ‏رفتار سختى با او داشت، و در غذا و آب نيز او را در مضيقه قرار مى‏ داد.

شبى از شبها حضرت خلف صالح امام منتظر ارواحنا فداه را در خواب مى ‏بيند و گريه ‏مى‏ كند و مى ‏گويد: اى مولاى من! درباره رهايى من از دست اين ستمگران شفاعت ‏نماييد.

حضرت مى ‏فرمايد: دعاى عبرات را بخوان.

مى‏ گويد: دعاى عبرات كدام است؟

مى‏ فرمايد: آن دعايى كه در كتاب مصباح تو نوشته شده است.

مى‏ گويد: مولاى من! در مصباح من چنين دعايى نيست.

مى‏ فرمايد: بنگر تا پيدا كنى.

سيّد از خواب بيدار مى‏ شود، و نماز صبح را مى‏ خواند، كتاب مصباح را مى‏ گشايد، در ميان ورق‏ه اى آن اين دعا را كه در ورقه‏ اى نوشته شده بود، مى ‏بيند؛ اين ‏دعا را چهل مرتبه مى‏ خواند.

از طرفى اميرِ جرماغون دو زن داشت، يكى از آنها؛ زنى عاقل و باتدبير بود كه در امور خود با او مشورت مى‏ نمود، و بسيار مورد اعتماد امير بود.

روزى كه نوبت او بود امير به خانه او مى‏ آيد، زنش مى‏ گويد: آيا يكى از فرزندان‏ امير مؤمنان على‏ عليه السلام را دستگير كرده ‏اى؟

مى‏ گويد: براى چه مى‏ پرسى؟

زن مى ‏گويد: شخصى را كه صورتش مثل آفتاب مى‏ درخشيد، در عالم خواب ‏ديدم؛ او با دو انگشت گلوى مرا فشرد و فرمود: شوهر تو فرزند مرا دستگير نموده، و او را در غذا و آب در تنگنا قرار داده است.

عرض كردم: آقاى من! شما كيستيد؟

فرمود: من على بن ابى طالب ‏عليه السلام هستم، به شوهرت بگو: اگر فرزندم را رها نكند خانه او را خراب خواهم نمود.

چون اين خبر به گوش سلطان رسيد، اظهار بى اطّلاعى نموده و اميران و نايبان‏ خود را طلبيد و گفت: چه كسى نزد شما محبوس است؟

گفتند: پيرمرد علوى كه خود دستور به دستگيرى او داده ‏اى.

گفت: او را رها كنيد، و اسبى سوارى به او داده و راه را به او نشان دهيد تا به‏ خانه ‏اش برود.

محدث نوری؛ نجم ثاقب؛ باب هفتم؛ حکایت 22

یافته بعدی:

از علاّمه حلّى‏ رحمه الله نقل كرديم كه دعاى عبرات مربوط به مولاى‏ مان حضرت امام صادق‏ عليه السلام است و امام عصر صلوات اللَّه عليه به سيّد رضى الدين آوى رحمه الله دستور قرائت آن را داد . البتّه برخى از بزرگان گمان كرده ‏اند كه اين دعا را از ابتدا ، حضرت مهدى ارواحنا فداه فرموده ‏اند . و منبع دعا رو کتاب البلد الأمين : 461  معرفی کرده است. منبع

بین چند تا ترجمه ای که دیدم این ترجمه رو دوس داشتم که براتون میذارم برای دیدن متن عربی دعا می تونید به کتاب سال های بی قراری یا صحیفه مهدیه و یا سایت داشنامه مهدویت مراجعه کنید. و یا از این لینک دانلود کنید.

 

دعای عبرات

 

اما ترجمه دعای عبرات:

ما ، در اين جا «دعاى عبرات» را از كتاب «بلد الأمين» مرحوم كفعمى اعلى اللَّه مقامه نقل مى‏ كنيم ، ايشان فرموده است :

اين ، دعايى بزرگ و با ارزش است كه از امام قائم صلوات اللَّه عليه روايت شده است و در امور مهمّ و مشكلات بزرگ خوانده مى‏ شود ؛ اين دعا را «دعاى عبرات» ناميده ‏اند . (و دعا اين است):

بار الها ؛ از تو درخواست مى‏ كنم اى رحم كننده بر قطرات اشك‏ها و اى برطرف كنندۀ سوز دل‏ها ؛ تو كسى هستى كه ابرهاى محنت و اندوه را پراكنده مى‏ كنى در حالى كه بسيار سنگين و پربار شده‏ اند؛ و ابرهاى فتنه را در حالى كه دامن بر زمين كشيده ‏اند برطرف مى‏ كنى، و كشته آنها را خشك و شكننده قرار مى‏ دهى، و پايه‏ اش را نابود و منهدم مى‏ گردانى، و استخوان‏هايش را پوسيده مى‏ كنى، و شكست خورده را پيروز مى‏ گردانى، و طلب شده را طلب كننده مى‏ گردانى؛ و كسى را كه بر او چيره شده‏ اند چيره‏ شونده مى‏ گردانى، و كسى را كه بر او توانايى و قدرت داشته ‏اند، قدرتمند مى‏ كنى .

چه بسيار بنده ‏اى كه تو را ندا در داد و عرض كرد: پروردگارا؛ واقعيّت آن است كه من شكست‏ خورده ‏ام؛ پس، مرا يارى كن . و تو براى يارى‏ كردنش درهاى آسمان را با آبى ريزان باز كردى؛ و چشمه ‏هايى از مددكارى خود براى او گشودى، پس آب بر امرى كه مقّدر شده و اندازه‏ گيرى شده پيوست ؛ و او را از كفايت خودت بر چيزى كه داراى تخته‏ ها و ميخ‏ها است (كشتى) سوار كردى . پروردگارا ؛ من شكست خورده ‏ام؛ پس يارى كن.

پروردگارا ؛ بر محمّد و آل محمّد درود بفرست، و در يارى من درهاى آسمانت را با آبى ريزان بگشا، و چشمه‏ هايى از مددكارى خود براى من بگشا تا ملاقات كند مايۀ فرج و گشايش بر امرى كه تقدير شده ، مرا نيز از كفايت خودت بر چيزى كه داراى تخته‏ ها و ميخ‏ها است (كشتى) سوار كن .

اى كسى كه وقتى بنده در شب وارد شود كه از تحيّر سرگردان گردد، و هيچ فريادرسى از دوست و خويشاوند براى فريادرسى‏ اش نيابد؛ اى پروردگار؛ كمك تو را فريادرس خود مى‏ يابد و يار و سرپرستى كه شتابان او را طلب مى‏ كند تا او را از گرفتارى و رنجش نجات بخشد و نشانه‏هاى گشايش و راحتى را برايش آشكار كند .

بار الها ؛ اى كسى كه توانش نيرومند و پيروز، ونشانه‏ هايش آشكار و روشن است، و انتقامش تمام جبّاران و سركشان را هلاك مى‏ كند، و هر كافر مكّار و حيله‏ گر را از بين مى‏ برد؛ بر محمّد و آل محمّد درود بفرست، و - اى پروردگار ؛ - به من نگاه كن نگاهى از نگاه‏هاى پرمحبّت و مهرت تا برطرف شود تاريكى پايدار و ديرينه‏ اى را كه مرا گرفتار كرده است ؛ از قبيل آفتى كه از آن سينه ‏ها بخشكد، و كشت و زرع‏ها تباه گردد ، و خاطر آن اشك‏ها سرازير گردد، و نااميدى بر قلب‏ها احاطه كند ، و به سبب آن نفَس‏ها بند آيد.

بار خدايا ؛ درخت‏هايى را كه با دست خداى مهربان نشانده شده، و با آب زندگى‏ بخش آبيارى شده، و با ورود به بهشت نجات مى‏ يابد، حفظ كن و نگه دار كه به دست شيطان بريده نشود و با تَبر او تكّه ‏تكّه نشود .

بار خدايا ؛ چه كسى سزاوارتر از توست براى اين كه از حريم خود دفاع كند؟ و چه كسى شايسته‏ تر از توست براى اين كه حراست و نگهبانى از نزديكان خود را بر عهده گيرد ؟ خداى من؛ كار مشكل شده است، پس آسانش گردان؛ و كارها سخت و خشن شده‏ اند ، پس آنها را به نرمى و ملايمت بگرايان؛ دل‏ها، سست و لرزان شده است، آنها را آرام گردان؛ و نفس‏ها (جانها) دچار ترس و دلهره شده‏ اند، پس آن‏ها را به آرامش و سكون برسان .

خدايا؛ خدايا؛ قدم‏هاى لغزان را درياب؛ انديشه‏ هاى گم‏شده در سرگردانى‏ ها را درياب كه ببينند شكست‏شان را جبران كرده‏ اى، و اسيران‏شان را آزاد كرده‏ اى، و پناه‏جويان‏شان را پناه ده، كه بيچارگى بيش از توان و طاقت به خسارت‏ ديده ضرر وارد كرده ، و فراخوان خود را با واى و ناله پاسخ داده .

اى مولاى من؛ آيا از عدل تو نيكو است كسى را كه به تو اميدوار است طعمه بلا گردانى ؟! يا از فضل تو زيباست كسى را كه به تو پناهنده شده است در گرداب غم و غصّه فرو رود ؟!

اى مولاى من؛ اگر چه من براى رعايت پرهيزگارى و تقوا بر خود سخت نگرفته‏ ام، و آن چنان كه موجب رضايت تو شود به فرمان‏برداريت نپرداخته‏ ام، و در زمرۀ گروهى درنيامده‏ ام كه دنيا را رها كرده‏ اند و در نتيجه شكم‏ هاى‏ شان از گرسنگى تو رفته است و از تشنگى لب‏هاى‏ شان خشك شده است و چشمان‏شان از گريه رنجور شده است؛ (بلكه) در عمل و رفتارهاى دينى ضعيف بوده‏ ام ، و پشتم از بار گناهان و لغزش‏ها سنگين شده ، و روانم را به راحتى و خوشى عادت داده‏ ام ، و تسليم انگيزه‏ هاى شهوت هستم.

با اين وجود ، اى پروردگار من ؛ آيا از جهت وسيله و واسطه و سبب كه به سوى تو راه پيدا كنم كافى نيست كه من، ارادتمند اوليا و سرپرستان دينت هستم، و در دوستى‏شان سعى فراوان مى‏ كنم، و لباس بلا را در مورد ايشان بر تن مى‏ كنم . و كتاب تحمّل سختى را به سبب آنان فراگيرنده‏ ام .

آيا برايم بس نيست كه به خاطر آن بزرگواران مظلوم واقع شده‏ ام، و سكوت كرده‏ ام و خشم خود را باز داشته ‏ام، و پيوسته گرفتار اندوه هستم؟ و از شدّت ترس پيوسته گرفتار خاموشى ‏ام ؟ اى مولاى من ؛ آيا اين باعث نمى‏ شود كه براى من حرمتى باشد كه ضايع نشود و تباه نگردد ، و باعث حقّى شود كه هر چند كم باشد ولى نجات‏بخش است؟ اى پروردگار من ؛ مى‏ بينى كه من غرق شده‏ ام پس چرا از غرق‏ شدن نگاهم نمى‏ دارى؟ مى‏ بينى كه با آتشى كه دشمنت افروخته است آتش گرفته‏ ام، (پس چرا مرا اين گونه رها مى‏ كنى؟)

مولاى من؛ آيا دوستانت را جلوى دشمنانت مى‏ اندازى؟ و آن‏ها را گرفتار مكر و حيله‏ شان قرار مى‏ دهى؟ و از خوارى و فرومايگى آنان ، حلقه‏ اى بر گردن ايشان مى‏ افكنى؟ در حالى كه صاحب‏ اختيار جان همه‏ شان تويى ، به گونه‏ اى كه اگر جان‏شان را بگيرى جماد و بى‏ جان مى‏ گردند؛ از طرفى مايه نفس‏ كشيدن‏شان در دست توست، و اگر آن را قطع كنى مى‏ ميرند؛ پس - پروردگار من ؛ - چه چيزى مانع جلوگيرى تو از بدرفتارى آن‏هاست، تا لباس نگهبانى خودت را از تن‏شان بيرون كنى، و سلامتى را كه به واسطۀ آن در زمين تو مى‏ گردند از آن‏ها بگيرى؛ همان سلامتى كه به واسطۀ آن در ميدان تجاوز و ستم بر بندگانت با تكبّر و خودپسندى راه مى‏ روند؟

بار الها؛ بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و مرا درياب تا غرق نشده‏ ام؛ پيش از آن كه خورشيد عمرم غروب شود و غروب زندگانيم فرا رسد مرا تدارك كن . خداى من؛ چه بسيار ترسان‏هايى كه به پادشاهى پناه برده‏ اند و با امنيّت و ايمنى از پيش آن پادشاه بازگشتند؛ پروردگار من ؛ آيا باعظمت‏تر از سلطنت و قدرت تو سلطانى هست كه به طرف او بروم؟ آيا از احسان تو احسانى فراگيرتر هست؟ آيا از اقتدار تو اقتدارى بزرگ‏تر هست؟ آيا از يارى‏ رساندن تو يارى‏ رساندنى گرامى‏ تر هست؟ خداى من؛ اگر تو كسى را كه نزدت آمده است از رفتار بزرگوارانه و نيكويت محروم گردانى ديگر من چه عذرى دارم؟ البتّه تو هيچ گاه آرزومندت را نااميد و درخواست‏ كننده‏ ات را رد نمى‏ كنى .

خداى من؛ خداى من؛ كجاست، كجاست كفايت و بسندگى تو كه يارى‏ گر مردم مستضعف است ؟ كجاست، كجاست عنايت و توجّه تو كه سپرى نگهبان براى كسانى است كه هدف جور و ستم روزگار قرار مى‏ گيرند؟ آن را به من بده، آن را به من بده، اى پروردگار من؛ از گروه ستم پيشگان نجاتم بخش؛ واقعيّت آن است كه من بيچاره‏ ام، و اين در حالى است كه تو مهربان‏ترين مهربانان هستى .

مولاى من؛ سرگردانى مرا در كارهايم مى‏ بينى، و دست و پا زدن در گرفتارى و بيچارگى‏ ام را مى‏ نگرى ، و قلب سوخته و آتش گرفته، و گداختگى سينۀ مرا شاهد هستى؛ پس، بر محمّد و آل محمّد درود بفرست، و - اى پروردگار ؛ - آن گونه كه تو شايستۀ آن هستى برايم گشايشى و گريزگاهى مرحمت كن ، و - اى پروردگار من؛ - راهى روشن به شادمانى فرا رويم بگشاى و رسيدن به آن را برايم آسان كن .

اى پروردگار؛ هر كسى برايم دامى مى‏ افكند تا با حيله‏ اش مرا در آن بيفكند، خودش را گرفتار دام و حيله‏ اش گردان؛ هر كس برايم چاهى مى‏ كند تا مرا در آن بيندازد، خودش را در آن چاه بينداز؛ و خدايا ؛ شرّ و مكر و حيله و تباهى و ضرر و زيانش را از من برطرف كن، آن چنان كه از پرهيزگاران برطرف مى‏ كنى؛ و از كسانى كه خويشتن را تسليم محض دين و تسليم منادى ايمان كرده است ، برطرف مى‏ كنى .

خداى من؛ بنده‏ ات؛ بنده‏ ات؛ خواهشش را پاسخ بده، ضعيفت، ناتوانت؛ اندوهش را برطرف كن. هر دستاويزى جز رشتۀ اتّصال تو را از دست داده است، جز سايۀ رحمت تو هر سايه‏ اى از سرش رفته است .

مولاى من؛ اگر اين خواهش و دعايم را رد كنى، پس در كجا به هدف اجابت برسد؟ اين خوش گمانى مرا اگر راست مگردانى در كجا به جايگاه كمك خواهد رسيد ؟ پس كسى كه جز درگاه تو درى را بلد نيست ، هيچ‏گاه از درگاهت برمگردان ؛ و كسى كه جز آستان حضرت تو سراغ ندارد، از آستان سخاوت‏مندت محروم نفرما .

سپس به سجده برو و بگو : معبود من ؛ اعتقادم بر اين است، رويى كه با اشتياق به سوى تو آمده است سزاوار پاسخ مثبت توست؛ و پيشانى كه با نهايت تضرّع و زارى در برابرت سجده كرده است شايسته است به نيّت و مقصودش برسد؛ و گونه‏ اى كه به خاطر درخواستش، در پيشگاه تو خود را به خاك ماليده است، لايق آن است كه با دست‏يابى به آن‏چه اراده كرده است كامياب و پيروز شود .

اى خداى من؛ اين منم كه مى‏ بينى گونه‏ ام را بر خاك نهاده‏ ام و تلاش و كوششم را براى درخواست از تو، بكار برده‏ ام . اى پروردگار من ؛ به خاطر رحمت و مهربانيت آن چه را مشتاق هستم بپذير، و مرا با رأفت و مهربانى ويژه‏ ات، به آسانى به آن چه خواستم برسان؛ و چيدن ميوه اجابتت را برايم فراهم گردان .

معبود من؛ هنگامى كه حاجت‏خواهى براى حاجت و خواسته‏ اش شفيعى معرّفى مى‏ كند، پس مى‏ يابى او را در حالى كه رستگاريش ممتنع است كسى كه به آسانى منقاد و مطيع مى‏ گردد ، من نيز كرامت و بزرگواريت را، و برگزيدگانت از بين مردم را شفيع مى‏ گردانم؛ همان‏هايى كه هر آنچه سايه مى‏ افكند و هر چيز كوچك و بزرگ را براى‏شان خلق كرده‏ اى .

به تو تقرّب مى‏ جويم به واسطۀ اوّل شخصيّتى كه تاج شكوه‏مندى را بر سرش نهادى، و فطرت و سرشت روحانيّت را برايش قرار دادى؛ يعنى حجّت و دليل آشكار تو در آفريدگانت، و امين تو بر بندگانت، حضرت محمّد، فرستاده‏ ات - كه درود خدا بر او و آل او باد - را شفيع گردانيدم .

هم چنين شفيع خود را كسى قرار دادم كه براى نور پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم پگاه است؛ و كسى كه راز پوشيدۀ آن حضرت را به گونه‏ اى فصيح بيان كرد؛ يعنى، سالار و سرور جانشينان، و پيشواى پرهيزكاران، پادشاه دين، و زمامدار روسفيدان، و پدر امامان رشيد درست‏كار، حضرت علىّ امير مؤمنان - كه بر او درود و سلام باد - .

نيز به تو تقرّب مى‏ جويم به واسطۀ شفيع قرار دادن بهترين نيكان به اصل و اساس نورها، حوريّۀ انسان‏ نما، بتول پاك پاك، حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام). هم‏چنين با شفيع قرار دادن دو نور ديدۀ رسول، دو ميوۀ قلب حضرت زهراى بتول، يعنى دو آقا و دو امام حضرت ابو محمّد حسن و حضرت ابو عبداللَّه امام حسين،(عليهما السلام) و نيز با شفيع قرار دادن حضرت سجّاد، زينت عبادت‏ كنندگان، صاحب پينه ‏ها (در سجده‏گاه‏ها)، راهب در ميان قوم عرب، يعنى علىّ بن الحسين (عليهما السلام) .

و نيز با امام و پيشواى دانشمند، آقاى حكم‏ كننده، ستارۀ درخشنده، ماه روشن و زيبا روى، مولاى من حضرت محمّد بن علىّ امام باقر (عليه السلام)؛ و نيز با امام راستگو كه بيان‏ كنندۀ مسائل مشكل ، آشكار كنندۀ حقيقت‏ها، كسى كه با حجّت و دليلش هر گوينده‏ اى را ساكت و خاموش مى‏ كند ، و زبان كسانى را كه به جدال و ستيزه برمى‏ خواستند لال مى‏ كرد ، كسى كه بهترين جايگاه‏ها را داشت يعنى حضرت امام جعفر بن محمّد صادق (عليه السلام) .

هم‏چنين با شفيع قرار دادن امام پرهيزگار بااخلاص برگزيده، نور احمدى، روشنى روشنى‏ ها، پرتو درخشنده، مولايم حضرت موسى بن جعفر (عليهما السلام)؛ نيز به واسطۀ امام برگزيده شده ، شمشير كشيده از نيام، كسى كه به حكم و قضاى الهى راضى است يعنى مولايم حضرت علىّ بن موسى الرضا (عليهما السلام) .

و نيز به واسطۀ امام بزرگ، بهترين باب الهى كه مورد توجّه و قصد و هدف است ، بهترين راه به سوى رشد و كمال و هدايت، دانشمند مورد تأييد ، سرچشمه حكمت‏ها ، چراغ تاريكى‏ ها، آقا و سرور عرب و عجم، هدايت كننده به سوى راه درست، و كسى كه با تأييد و موفقيّت و راستى و درستى و استوارى زندگى كرد يعنى مولايم حضرت محمّد بن علىّ الجواد (عليه السلام).

نيز با شفيع قرار دادن امام بزرگوار، هديۀ الهى، پدر امامان پاك، حضرت علىّ بن محمّد كه در لشكرگاه دشمن به دنيا آمد، و با پند و اندرزهاى خود بيم داد و ترسانيد؛ نيز به واسطۀ امام منزّه و پاك از بدى‏ ها، به دور از ستم‏ها، دانشمند كامل، بهار دل مردمان، ماه روشنى‏ بخش تاريكى‏ ها ، پرهيزگار پاكيزه پاك خالص ، مولايم حضرت امام ابو محمّد حسن بن علىّ عسكرى .

به سوى تو نزديك مى‏ شوم و تقرّب مى‏ جويم هم‏چنين، به واسطۀ كسى كه او را نگهبان و داناى گنجينه‏ ها و پنهانى‏ هاى زمين خود قرار دادى، و او را پدرى مهربان قرار دادى و زمام هر گشايش و بستگى را در اختيارش گذاشتى؛ صاحب پيشوايى و رياست مبارك، بر كنندۀ درخت لعنت‏ شده (بنى‏ اميّه)، سخن‏گوى در گهواره با مردمان ، راهنما به راه روشن كمال و درستى .

پنهان از ديدگان، كسى كه هميشه در شهرها حضور دارد ولى از چشم مردم پنهان مى‏ باشد، ليكن در انديشه‏ ها حضور دارد، باقى ماندۀ نيكوكاران، ارث‏ برندۀ ذوالفقار، كه در خانۀ خدا - كه صاحب پرده‏ ها است - ظهور مى‏ فرمايد، دانشمند پاك و پاكيزه، حضرت محمّد فرزند حسن ، كه بر تمام آن بزرگواران برترين و بافضيلت‏ترين بركت‏ها و تحيّت‏ها و كامل‏ترين درودها نثار باد .

بارخدايا؛ اين عزيزان پناهگاه و وسيلۀ من براى عرضۀ درخواست‏ هايم در محضر تو هستند؛ پس درودى نثارشان كن كه مقدارهايش را جز تو نداند، و هر چه مردم با همّت‏هاى بسيار بالا تلاش كنند نتوانند به كوچك‏ترين مقدار درودهايت برسند. از طرفى نيز به واسطۀ ايشان نيك‏ترين گمان‏هايم را برآورده، و آرزوهايم را محقّق گردان .

خداى من ؛ ركن و پايه و جايگاهى محكم‏تر از تو ندارم، پس به اين پايگاه و جايگاه محكم پناهنده مى‏ شوم؛ گفتارى نيك‏تر و استوارتر از خواندن تو ندارم . پس با بهترين گفتار از تو كمك مى‏ جويم؛ و شفيع و واسطه ‏اى آبرومندتر از اين بزرگواران (محمّد و آل محمّد عليهم السلام) ندارم، پس با واسطه ‏اى دوست داشتنى نزدت مى‏ آيم؛ حال به سوى تو پناه آورده ‏ام، و براى برآوردن خواسته ‏هايم به تو اعتماد كرده‏ ام، و همان گونه كه دستور داده‏ اى تو را خواندم؛ پس دعايم را نيز طبق وعده ‏ات پاسخ مثبت بده . اى پروردگار من؛ آيا با اين شرايط، جز پاسخ‏گويى به خواستۀ من و جز رحم‏ كردن به گريه و ناله‏ هاى جانسوز من، كار ديگرى باقى مانده است؟

اى كسى كه جز او معبود پرستش‏ شونده ‏اى نيست؛ اى كسى كه پاسخ شخص درمانده كه او را مى‏ خواند، مى‏ دهد؛ اى كسى كه بيمارى و گرفتارى حضرت ايّوب را برطرف فرمود؛ اى كسى كه به اشك‏هاى چشم يعقوب پيامبر رحم كرد؛ مرا ببخش و به من رحم كن، و مرا بر گروه كافران يارى ده؛ و برايم پيروزى عنايت فرما، كه تو بهترين پيروزكنندگان هستى .

اى پروردگار من؛ به من لطف و مرحمت كن، و به تمام مردان و زنان مؤمن نيز لطف فرما . اى صاحب نيروى محكم. با رحمت و مهربانيت اى مهربان‏ترين مهربانان؛ و تمام ستايش‏ها اختصاص به خداوند - پروردگار جهانيان - دارد . و درود خداوند بر سرور و سيّد ما حضرت محمّد صلى الله عليه وآله وسلم پيامبر خدا و خاندان پاكش نثار باد .

منبع ترجمه

دعای عبرات

 

 

 

موضوعات: دوس داشتنی, دعا, سلامت, سبک زندگی, نمامتن, کتاب, امام زمان عج الله, معرفی کتاب  لینک ثابت
 [ 12:18:00 ب.ظ ]

روز نوزدهم ...

 

طاعات و عبادات و همچنین شب زنده داری هاتون قبول باشه

ان شاء الله که همه دوستان و ضمنشون منم دعا کرده باشین

زنگ زده بود مرکز ملی پاسخ گویی برای پیدا کردن جواب سوالی وقتی منتظر بودم سخنرانی پخش شد در مورد عجب یک شعر زیبا خوند که خیلی خوشم اومد

بر مال و جمال خویش غره مشو

کان را به شبی برند و این را به تبی

اسعد گرگانی

امیدوارم گرفتار این صفت زشت نشیم

اما دعای امروز

 

دعای روز نوزدهم رمضان

 

 

و حدیث

امام صادق علیه السّلام فرمودند:


قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ؛

قلب ماه رمضان، شب قدر است.

بحار الأنوار ، ج 58 ، ص 376

 

قلب رمضان

 

و احکام

سوال اول


1- خانمی که استحاضه است باید در طول روز از بیرون آمدن خون جلوگیری کند؟
2- صحت روزه زن مستحاضه مشروط به انجام غسل نماز مغرب و عشای روز قبل و انجام غسل های روزانه است؟ یا فقط انجام غسل های روزانه؟
3- اگر بعد از نماز ظهر و عصر استحاضه شود برای صحت روزه نیاز به غسل دارد؟
4- اگر بین نماز ظهر و عصر استحاضه شود چه حکمی دارد؟

جواب بر اساس استفتا از سایت مقام معظم رهبری
ج1) برای روزه تحفّظ لازم نیست.
ج2) در استحاضه قلیله صحت روزه مشروط به چیزی نیست، بله در استحاضه متوسطه و کثیره، در صورتی صحیح است که در روز غسلهایی را که برای نمازهای روزش واجب است، انجام دهد، و نیز بنا بر احتیاط واجب، باید غسل نماز مغرب و عشای شبی که می خواهد فردای آن را روزه بگیرد به جا آورد، ولی اگر برای نماز مغرب و عشا غسل نکند و برای خواندن نماز شب پیش از اذان صبح غسل نماید و در روز هم غسلهایی را که برای نمازهای روزش واجب است به جا آورد، روزه او صحیح است.
ج3) در فرض مذکور،‌ غسل لازم نیست.
ج4) اگر متوسطه یا کثیره باشد، غسل لازم است.
————
برای توضیحات بیشتر می توانید به کتاب اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری «دام ظله»؛ و یا به رساله توضیح المسائل و تحریرالوسیله حضرت امام خمینی «قدس سره» مراجعه نمایید.

پرسش از سایت لیدر

 

سوال دوم

اگه فردی بعد از اذان صبح محتلم بشود آیا انجام غسل واجب فوری است؟ تا چه زمانی مهلت برای انجام غسل دارد؟
جواب
هرگاه روزه دار بعد از اذان صبح و در طول روز، محتلم شود (در خواب جنب شود) روزه اش صحیح است و بهتر است فورا غسل کند اما اگر نکند برای روزه اش اشکالی ندارد. سایت آیت الله مکارم پرسش آنلاین
هرگاه روزه دار بعد از اذان صبح و در طول روز، محتلم شود  روزه اش صحیح است و زمانی که خواست نماز بخواند باید غسل کند نظر آیت الله خامنه ای پرسش از مرکز ملی پاسخگویی

 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, سبک زندگی, نمامتن, اخلاق طلبگی, رمضان, احکام  لینک ثابت
[شنبه 1395-04-05] [ 02:49:00 ب.ظ ]

روز هیجدهم ...

 

روز هیجدهم رمضان هس و به شب قدر نزدیک میشیم  لطفا این شب ها دعا در حق دیگران رو فراموش نکنیم  بنا به اون چیزایی که در آموزه های دینی مون اومده

و دقت داشته باشیم شب قدر مختص به مسجد و حسینه یا مجلس خاصی نیست اعمالی که برای شب قدر ذکر شده مستحبی هستن و چه بسا فردی در این شب جایی نره و از این اعمال مخصوصا انجام نده ولی بهترین تقدیر ها باش نوشته بشه مثل مادر یا همسری که شب رو کنار عزیز بیمارش میگذرونه یا فرزندی که به خاطر دل والدینش شب قدر کنار اون ها می مونه و یا طلبه ای که امشب یک مبحث علمی مود نیاز برای تبلیغ و دینش یاد میگیره و خیلی مثال های دیگه

پس امشب هر کجا هستیم و هر مدلی که احیا نگه میاریم به فکر هم باشیم و از همه مهم تر دعا برای فرج رو فراموش نکنیم.

 

اما دعای امروز

 

دعای روز هجدهم رمضان

 

و حدیث امروز

 

شب قدر

 

به جای احکاام هم توصیه های مقام معظم رهبری برای این شب های عزیز

 

توصیه های رهبری برای شب قدر

 

 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, سبک زندگی, نمامتن, بیانات مقام معظم رهبری, رمضان  لینک ثابت
[جمعه 1395-04-04] [ 07:20:00 ب.ظ ]

​زیارت امام زمان (ع) در روز جمعه ...

 

زیارت امام زمان (ع) در روز جمعه


جمعه روز حضرت صاحب الزّمان (عج) و بنام آن حضرت است و همان روزى است که ایشان در آن روز ظهور خواهد فرمود.


بگو:


السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ عَجَّلَ اللَّهُ لَکَ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاکَ عَارِفٌ بِأُولاکَ وَ أُخْرَاکَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِکَ وَ بِآلِ بَیْتِکَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْکَ،

سلام بر تو اى حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو اى دیده خدا در میان مخلوقاتش، سلام بر تو اى نور خدا که رهجویان به آن نور ره مییابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده میشود، سلام بر تو اى پاک نهاد و اى هراسان از آشوب دوران، سلام بر تو اى همراه خیرخواه، سلام بر تو اى کشتى نجات، سلام بر تو اى چشمه حیات، سلام بر تو، درود خدا بر تو و بر خاندان پاکیزه و و پاکت، سلام بر تو، خدا در تحقق وعده اى که به تو داده از نصرت و ظهور امرت شتاب فرماید، سلام بر تو اى مولاى من، من دل بسته تو و آگاه به شأن دنیا و آخرت توام، و به دوستى تو و خاندانت به سوى خدا تقرّب میجویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار میکشم،


وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَکَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَکَ عَلَى أَعْدَائِکَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْکَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِکَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْکَ وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ.


و از خدا درخواست مى کنم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پیروان و یاوران تو در برابر دشمنانت و از شهداى در آستانت در شمار شیفتگانت قرار دهد، اى سرور من، اى صاحب زمان، درودهاى خدا بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه و روز توست روزى که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دستت در آن روز و کشتن کافران به سلاحت امید می رود و من اى آقاى من در این روز میهمان و پناهنده به توام و تو اى مولاى من بزرگوارى از فرزندان بزرگواران و از سوى خدا به پذیرایى و پناه دهى مأمورى، پس مرا پذیرا باش و پناه ده، درودهاى خدا بر تو و خاندان پاکیزه ات.

سیّد بن طاووس فرموده: من پس از این زیارت به این شعر تمثل می جویم و به آن حضرت اشاره نموده، می گویم:

نَزِیلُکَ حَیْثُ مَا اتَّجَهَتْ رِکَابِی وَ ضَیْفُکَ حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْبِلادِ


در هر کجا و بر سر هر خوان، من میهمان توام اى صاحب الزّمان


منبع

 

موضوعات: دوس داشتنی, دعا, هنر  لینک ثابت
 [ 10:02:00 ق.ظ ]

روز هفدهم ...

 

امروز روز هفدهم رمضان مصادف با سالروز معراج رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم دو بار در قرآن به این مسئله اشاره شده کتاب ها و مقالات در موردش نوشته شده ولی اینجا به بیانی از آیت الله جوادی آملی بسنده می کنم که می فرمایند:

وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله به معراج تشریف بردند، رهاورد سفر معراجشان همین نماز های هفده گانه مبسوط بود، این دستورات نماز سوغات معراج است، یعنی این نماز آمده پایین تا شما با تمسک به آن عروج کنید و بالا بروید.

هفدهم رمضان سالروز معراج رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم


اما دعای امروز



دعای روز هفدهم رمضان



و حدیث امروز



چه حدیث خوبى! چه شرایط دشوارى!



و احکام


سوال: آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات را داشته است صحیح است؟

پاسخ:
اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کننده های روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد:

امام(ره): در صورت انجام ندادن آن روزه اش باطل نمی شود. [1]

آیات عظام: بهجت، سبحانی، صافی: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا نماید.[2]

آیت الله مکارم: اگر نیّت کند چیزی که روزه را باطل می کند بجا آورد مثلاً تصمیم بر خوردن غذا بگیرد، روزه اش باطل می شود هر چند اصلاً غذا هم نخورد مگر این که در آن حال توجه نداشته باشد که فلان عمل روزه را باطل می کند.

آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد.

آیت الله خامنه ای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3]

———-
منبع:
[1]. امام، توضیح المسائل، م 1570.

[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 11513.

[3]. خامنه ای،‌ سایت،‌استفتائات جدید،‌ روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758.

موضوعات: حدیث, نماز, سبک زندگی, نمامتن, رمضان, احکام  لینک ثابت
[پنجشنبه 1395-04-03] [ 02:22:00 ب.ظ ]

معرفی کتاب شب های بی قراری: گفتارهایی پیرامون شب های قدر ...

 

 

 

 

 

 


شب قدر زمان خاص نیایش و مناجات با پروردگار است؛ اما این مراسم چگونه باید توسط افراد مختلف برگزار شود؟ پاسخ به این سوال را در کتاب «شب‌های بی‌قراری» جست‌وجو کنید.
«شب‌های بیقراری» نوشتاری است تذکری با بیان گفتار ائمه معصومین‌(ع). این کتاب از سه بخش تشکیل شده است. نویسنده این کتاب دکتر سید‌محمد بنی‌هاشمی بوده و کتاب توسط انتشارات مرکز فرهنگی‌انتشاراتی منیر منتشر شده است.


دربخش اول این کتاب که عنوان «زشتی گناه» دارد، به جنبه‌های مختلف به گناه و آثار آن در زندگی پرداخته شده است و اینکه بالاترین مشکلی که ما را از توبه دور می‌کند، فراموشی گناه است. از‌این‌رو نویسنده چنین می‌گوید: «در این شب‌ها بزرگ‌ترین مصیبتی که باید فکری به حالش کرد، مصیبت و غم غیبت است که هر دردی برگرفته از این مصیبت است، باید از گناهی به پیشگاه خداوند عذر برد که سبب به‌وجود‌آمدن مصیبت غیبت شده است، در این شب‌ها از گناهی توبه کرد که سبب آن شده تا دعای بر فرج امام‌زمان‌(عج) برآورده نشود.»


بخش دوم کتاب که «بهار استغفار» نام گرفته است، از شب‌های قدر به‌عنوان بهار استغفار و توبه یاد شده است، شب اندیشیدن در سابقه خود، شب‌هایی که باید اندیشید گناه با انسان چه می‌کند؟ تا بتوان برای درمان درد گناه و بلاهایش چاره‌ای اندیشید؛ چاره‌ای جز توبه و بازگشتن به درگاه پروردگار نیست.
نویسنده در این بخش بر اساس روایات هشدار می‌دهد که گروهی حتی شب قدر هم بخشوده نمی‌شوند: این افراد‌ شامل «عاق والدین»، «آنکه شراب می‌خورد»، «کسی که قطع رحم کند»، «آنانی که از دیگری کینه به دل دارند»است. گناه نابخشودنی دیگر، حق‌الناس است. حق‌الناس از دیگر گناهانی است که اگر به آن بی‌توجهی شود، هیچ معلوم نیست خداوند آن را ببخشاید.
در ادامه، نویسنده با تکیه بر آیات و روایات راه بهتر و سریع‌تری برای قبولی توبه و استغفار معرفی می‌‌کند: «شفیع‌بردن آنانی به درگاه خداوند که شفاعتشان بی‌جواب نمی‌ماند. در این شب عظیم می‌توان صاحب و قطب عالم وجود را شفیع خود قرار داد و از او خواست برایمان طلب عفو کند.»


بخش سوم این کتاب «شب بیست‌‌و‌سوم، شب قدر» نام گرفته است. آن‌گونه که از آیات و روایات فهمیده می‌شود، شب بیست‌و‌سوم ماه مبارک رمضان، همان شب قدری است که از هزار ماه برتر است، شبی که بیشترین مناسبت را با امام‌زمان(عج) دارد و بنا به صریح روایات، ملائکه در این شب به دور حجت خدا طواف می‌کنند. در این گفتار به فضایل و ‌اعمال این شب پرداخته شده است‌

و در پایان چنین می‌خوانیم: «آیا سزاست که در این شب‌ها به فکر خود باشیم و دست به دعا برداریم و حاجتمان را از درگاه خدا بخواهیم و دردمندترین دردمند عالم وجود را به فراموشی سپاریم؟!
بهترین کار، اگر این شب‌ها خود را فراموش کرده، تنها برای امام زمان(عج) دعا کنیم، نه‌تنها ضرر نکرده‌ایم، بلکه بزرگ‌ترین سود را در عمر خود برده‌ایم. می توانیم در انتها رو به ایشان کرده، خواسته دل خود را بیان کنیم: ما نیز حاجتی داریم که برآوردن آن به دست شماست. پس آنچه به صلاح دنیا و آخرتمان است، برایمان مهیا سازید.» منبع



معرفی کتاب: شبهای بی‌قراری


برگی دیگر از کتاب:

ندیده ای فرزندی با خطای بسیار چگونه حرمت پدر را پاس نمی دارد، چگونه در را به هم می کوبد و از منزل خارج می شود؟ صبح تا شام با غرور کودکانه خود بی عذر و بهانه در کوی و برزن می گردد و رو سوی عذرخواهی نمی آورد. اما شب هنگام، هنگامه تاریکی و تنهایی چاره ای جز بازگشت به خانه پدری ندارد! در راه، با واهمه ای که از پذیرفته نشدن عذر خود دارد، زیر لب زمزمه می کند:

«پدر جان! من که جز این منزل، جا و مکانی ندارم! اگر از این در روم به کدامین منزل پا نهم؟»

آن هنگام که با ترس و اضطراب به در خانه می رسد، ناگاه می بیند در نیمه باز است! پدر، پشت در ایستاده! گویا پدر منتظر فرزند است! تا او را می بیند، به گرمی به آغوشش می کشد:

«فرزندم! چه خوب شد آمدی! پیش تر منتظرت بودم!»

این است مهربانی و بزرگواری یک پدر! امام زمان علیه السلام برای ما پدراند و ما همه فرزندان اوییم!

با هر خطا و اشتباه، با کوله باری از گناه، رویی سیاه و حالی تباه، هر قدر هم که بد کرده باشیم، ما فرزندانیم و او پدر! و این پدر است که با همه اقتدار و بزرگی اش، مهربانانه در مقابل فرزند می ایستد و منتظر لب گشادن او می شود تا بی هیچ عذر وبهانه ای به آغوشش کشد و با گذشت پدرانه اش سرش را بالا گیرد و خم به ابرو نیارد! …



دانلود کتاب شب های بی قراری

 



 

 

 

 

 

 

موضوعات: حدیث, دوس داشتنی, دعا, سبک زندگی, رمضان, کتاب  لینک ثابت
 [ 10:41:00 ق.ظ ]